Hoe breng je een te lage bloeddruk op peil als je geen nieren meer hebt?

Mijn vader had heel zijn leven nierproblemen en een te hoge bloeddruk. 20 jaar geleden kreeg hij een niertransplantatie, maar door de zware medicatie (o.a. tegen hoge bloeddruk) ging zijn "nieuwe" nier uiteindelijk ook kapot en hebben ze die verwijderd. De zware medicatie (o.a. tegen afstoting van de transplantnier en tegen de hoge bloeddruk) is nu weggevallen. Van de weeromstuit heeft hij nu een te lage bloeddruk.

Driemaal per week gaat hij op dialyse om zijn lichaam te ontgiften, aangezien hij niet meer urineert.

Van de dokter moet hij veel zout eten. Maar ik las elders op Goeievraag dat de nieren de vochtbalans regelen, een grote invloed hebben op de bloeddruk en dat ze ook het zout naar het bloed sturen, waardoor de bloeddruk zou stijgen. Maar zonder nieren werkt dat toch niet, of anders? Heeft het dan zin om hem meer zout te laten eten? En wat kan hem wel helpen om zijn bloeddruk te stabiliseren?

Alvast bedankt voor goed onderbouwde antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het zijn niet de nieren maar met name de bijnieren die de bloeddruk regelen. Zout is zo ongeveer het enige noodzakelijke mineraal dat van nature niet in ons voedsel voorkomt maar dat we wel nodig hebben. Er wordt vaak gezegd dat je van zout een hoge bloeddruk krijgt maar uit meerdere onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt dat zout maar heel weinig invloed op de bloeddruk heeft. Ik ben een voorstander van het gebruik van voldoende zout, hetgeen meestal wel lukt met gebruikelijke voedingspatronen, maar niet van te veel zout. Nierdialyse filtert afvalstoffen uit het bloed maar ook een heleboel nuttige stoffen, waaronder zout. Dat is de reden dat de meeste mensen na dialyse zich zo belaberd voelen. Al die stoffen moet je weer toevoegen, ook het zout dat het lichaam uitgespoeld is.

Toegevoegd na 54 minuten:
Je zou inderdaad eens aan de nefroloog kunnen vragen hoe het met de zouthuishouding (natrium, kalium, magnesium etc.) staat bij dialyse.

belaberd=belabberd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou je vraag beslist uitsluitend aan de specialist voorleggen. Je hebt waarschijnlijk nog wat uitleg nodig.
En, wie weet, kunnen ze nog iets verzinnen om aan de dialyse toe te voegen, zodat de bloeddruk stijgt.
Als je vader er geen last van heeft, van die lage bloeddruk, is het waarschijnlijk niet nodig om er iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door meer lichaamsbeweging stijgt de bloeddruk als deze te laag is. Dit moet dan wel met enige regelmaat gebeuren.