Hoe slecht is het om morfine-injecties te laten spuiten? Slechter dan krom lopen en janken van de pijn?

Ik ben net (op advies van de specialist) begonnen met sportfysio. Maar nu het weer zo vochtig is loop ik als fibro-patiënt letterlijk krom van de pijn en heb ik mijn tweede afspraak al moeten afzeggen omdat ik krom lig, loop en sta van de pijn. Is het slecht om voordat je gaat sporten (twee keer per week) eerst naar de huisarts te gaan voor een injectie morfine zodat ik wel kan sporten? Ik wil dit uiteraard tijdelijk doen en geen gewoonte van maken maar als het zo doorgaat moet ik vrijdag weer afzeggen...

Toegevoegd na 12 uur:
Even een toelichting: Net mijn fysio gesproken en gevraagd hoe zij daar tegen over staat. NIET dus. Ze zegt dat de pijn een reactie is van mijn lichaam dat ik te hard van stapel ben gelopen en dat mijn lichaam nu rust nodig heeft en ik niet mag sporten. Eerst met (evt) meer pijnstilling mijn lichaam laten herstellen en dan pas weer beginnen met sporten. "Anders ben je volgende week helemaal nergens meer" waren haar woorden. Hoe leg ik dit uit naar mijn huisarts die eigenlijk best wel anti-medicijnen is, vooral als het gaat om opiaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even off topic, maar woon je toevallig in de regio den bosch? Ik ga een onderzoek opzetten over massagetherapie bij fibromyalgie en daarop afstuderen. Ik heb proefpersonen nodig die mee willen doen om te zien of het helpt. Stuur me maar een berichtje als je er meer van wil weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lesdunes : Helaas, regio Utrecht. Had wel mee willen doen! Bedankt voor het aanbod!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik gebruik nu al jaren morfine elke avond een spuit van 20 mg en overdag morfine achtige pillen oxinorm genaamd ook 20 mg dat werd me voor geschreven door de specialist ik gebruik dit om de hevige pijn na mijn 2 zware operatie's weg te nemen vroeger nam ik ook gewone pijn stillers maar die helpen me niet meer nu is het zo ver gekomen dat ik er ook aan verslaafd ben dus let goed op met morfine zou ik zeggen en gebruik het niet te veel want hoe meer je gebruikt hoe meer je er ook nodig hebt

Het beste antwoord

Niets doen en zo stijf als een plank worden is nadeliger dan pijnstilling, dunkt mij. Ik vraag me alleen af of daar echt morfine voor nodig is of dat er ook andere mogelijkheden zijn. Er zijn krachtige pijnstillers die niet of weinig verslaven en ook kun je denken aan een tussenoplossing zoals opiumachtigen, zoals Fentanyl. Bespreek het met je huisarts, zou ik zeggen.

Toegevoegd na 9 uur:
Naar aanleiding van je uitbreiding lijkt het me handig als huisarts en fysiotherapeut met elkaar overleggen wat het beleid moet zijn. Forceren is natuurlijk niet goed en dan kan de schade met pijnstilling groter zijn dan nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat de pijn verergert door niet te bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, lesdunes en Keesvi. Ik gebruik al Fentanyl in combinatie met brufen 600 en paracetamol. Dus dit is idd heftig maar mijn laatste redmiddel om toch te kunnen bewegen. Ik wil dit zo graag maar mijn lichaam laat me zo ontzettend in de steek...
Iig, +1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima! Hou ook nog de mogelijkheid van de pijnpoli in je achterhoofd, als je die stap al niet overwogen had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, had ik zelf ook al aan gedacht en zal ik zeker aankaarten straks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ben jij aardig thuis in het medische want mijn fysio zei precies hetzelfde. Dat de pijn een reactie is van mijn lichaam dus een waarschuwing om niet te forceren met vantevoren pijnstilling omdat je dan zeker over je grenzen gaat! Jammer dat ik je niet nog een plusje kan geven, thanks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt nogmaals! +10

Andere antwoorden (5)

Wat is er mis met pijnstilling? Vind je huisarts die injecties een goed idee?
Hij/zij weet toch zeker wel wat hij doet?
En ik lees tussen de letters door angst voor verslaving.
Sja, ik slik ook medicijnen en strikt genomen ben ik ook verslaafd want o wee als ik ophou!
Maar laat dat nou helemaal geen punt zijn, ik moet die medicijnen toch levenslang blijven slikken, wat boeit dat verslavingsverhaal dan nog? Jazeker, ik ben verslaafd, en nee, niemand heeft er last van, integendeel, ik heb er alleen baat bij.
Sterkte!
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of mijn huisarts dit een goed idee vind, dit ga ik vanmiddag met haar bespreken, wilde jullie mening. Ik wil zo graag sporten om mijn belastbaarheid te verhogen maar nu het winter wordt en ik dus nu al krom lig van de pijn dacht ik dat dit misschien een idee was. Ik heb erg veel respect voor jouw antwoord, jij hebt er baat bij, dat is het belangrijkste, ik ben nog niet zover, moet nog leren om voor mezelf op te komen, ik ga veel te veel op meningen van anderen af... +1
Hoe slecht morfine spuiten is kan niemand je vertellen.
Geen enkel medicijn is ideaal, en je zult bij alle medicijngebruik, in overleg met je arts, moeten afwegen wat de voor- en nadelen zijn. Aspirientjes slikken is ook slecht, en oogdruppels zijn dat ook. Maar als het echt nodig is doe je het gewoon.

Als jij zegt dat je loopt te janken van de pijn, wordt daarmee automatisch dat morfine spuiten alweer een heel stuk minder slecht. Overleg met je arts, en vertel het hem precies zoals je het hier doet. Je zult er vast samen uitkomen, wat voor jou het beste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lieve antwoorden geven jullie allemaal! Bedankt! +1
Ik ga vanmiddag met mijn huisarts het pijnbeleid bespreken en hoop dat zij het met mijn idee eens is. Ik wil zo graag maar mijn lichaam niet... :-((
Als het helpt; doen. Geen moment over twijfelen. Ik vraag me alleen af, OF het je wel helpt, maarja, there's only one way to find out..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest denken aan het volgende wanneer ik je vraag las:

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,765583,00.html?xid=rss-mostpopular
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat ik dit niet zo lekker vind... Zeg maar rustig dat ik er van over mijn nek ga... Toch een + voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat las ik ook nog ergens: Het oude geloof dat lachen gezond is voor een mens, wordt nu serieus genomen. In sommige Amerikaanse ziekenhuizen zijn „humorkamers” ingericht voor langdurig zieken, therapeuten onderwijzen een „glimlachtherapie” en een organisatie die bekendstaat als „Verpleegsters voor het lachen” wint aan populariteit, aldus The Vancouver Sun. Het bericht verklaarde dat naar onderzoekers hebben ontdekt, lachen „een tegengif voor stress” en „goed voor het immuunsysteem” kan zijn; één onderzoeker noemt het zelfs „inwendig joggen”.
Volgens The Sun verklaart een hoogleraar in de psychologie dat „lachen de pijndrempel verhoogt door endorfinen, de natuurlijke pijnstillers van het lichaam, vrij te maken”. En een Canadese therapeut zegt dat de lachspieren in het gezicht „de hersenen instrueren zich goed te voelen, ongeacht hoe men zich op dat moment voelt”.
Hoe kom je er bij dat je morfine nodig hebt? Er zijn ook nog andere pijnstillers die veel minder heftig zijn. Morfine wordt in de regel gebruikt als alle andere pijnstillende middelen niet meer helpen.

Wat zegt je specialist ervan? Ik denk dat die de aangewezen persoon is om hier een oordeel over te geven. Een huisarts weet van veel een beetje, maar de specialist is toch, nu ja, de "specialist". Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je krom ligt van de pijn. Ook de fysiotherapeut is een specialist op het gebied van spieren en bewegen. Als zij vind dat je lichaam rust nodig heeft lijkt het me niet raadzaam om eerst pijnstillers in te nemen om daarna toch je lichaam te kunnen belasten.

Dus mijn advies zou zijn: neem conact op met je huisarts en anders je specialist, leg je probleem voor en vraag pijnstilling. Hij/zij zal dan bekijken welke pijnstilling op dit moment het meest geschikt is voor jou.

Kijk ook eens op de website http://www.fibromaatje.nl. Wellicht vind je daar nog meer tips van lotgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, +1.
Ik ben al bij een specialist geweest (reumatoloog) die heeft me Fentanyl (transdermale pleisters) voorgeschreven icm brufen en paracetamol. Mijn huisarts heeft me toevallig ook nog doorverwezen naar een pijnpoli. Dus jouw antwoord waarom ik denk dat ik morfine nodig heb is deze:
Ik heb van alles geprobeerd, van spierverslappers (diazepam) diclofenac tot Tramadol en nu was dit het eindstation (Fenatanyl) en omdat dit ook niet meer voldoende werkte heeft ze drie dagen achter elkaar een injectie morfine gegeven zodat mijn lichaam weer een beetje tot rust kan komen omdat ik al een slijmbeursontsteking heb in mijn been.