Kan migraine veroorzaakt worden door veel cola drinken ?

Mijn vriend heeft een hele zware vorm van migraine met verlammingsverschijnselen,wazig zien,duizeligheid en misselijkheid/overgeven.
Kan deze migrainevorm komen door teveel cola drinken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cola zorgt onder andere voor de uitstoot van mineralen. In meerdere opzichten dus slecht.

Antwoorden (6)

Migraine kan vele oorzaken hebben, van overgevoeligheid van voedingsstoffen, tot stress, verkeerde houding, of een bril nodig. Ook ernstigere zaken kunnen spelen.

Of het van veel cola drinken komt, dat lijkt me niet, maar er is maar één manier om achter te komen............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan.
Bekende uitlokkers van migraine zijn:
- Tyramine-bevattende producten: chocolade, rode wijn, kaas (vooral 'blauwe' kaas)
- Vet voedsel: mayonaise, frieten, soms zelfs volle melk
- Citrusvruchten: sinaasappelen, citroenen
- Sommige groenten: tomaten, spinazie
- Sterke kruiden
- Caffeïne-houdende producten: koffie, thee én cola.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dronk eerst 2 flessen cola per dag en had continu hoofdpijn migraine ben daar mee gestopt en gaan beperken en heb amper last van hoofdpijn dus het kan wel degelijk daar aan liggen ik had ook die symptomen van je vriend alleen geen verlammingsverschijnselen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig: Stop met zoveel cola drinken, stap een poosje over op een sapje of bronwater.
Misschien kun je beter alle koolzuur laten staan, dit om te kijken wat voor effect dit heeft.
Misschien dagboekje bijhouden wat betreft eten/drinken.
Dan kun je voor jezelf misschien een link leggen naar andere voedingsmiddelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de mogelijkheid bestaat dat je zo ziek wordt van een chemisch drankje, dat cola eigenlijk is, dan lijkt het me zeker de moeite waard om er eens een poosje mee te stoppen.

naast de cafeïne en de suiker kunnen ook kunstmatige zoetstoffen bij overmatig gebruik een rol spelen. Je hoort wel vaker dat visusproblemen en hoofdpijn verdwijnen door met inname frisdranken, met name cola, te stoppen hoewel daar geen eenduidig wetenschappelijke onderzoeksresultaten over bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij 6 liter in 2 dagen drinkt, denk ik dat ie misschien direct migraine krijgt als het suiker- en/of cafeïnegehalte in zijn bloed zakt.
Misschien is het dan slim om eerst een tijdje helemaal geen cola meer te drinken (sowieso: 2 glazen per dag is al ongezond omdat dat je leverwerking kan verstoren en een stap is op weg naar diabetes type 2!), waarschijnlijk heeft hij dan wel last van afkickverschijnselen (had ik ook toen ik stopte met 1 fles per dag).
Als hij na die afkick een tijd volhoudt kan ie ontdekken of hij dan minder last heeft van de migraine.
Succes!