Hoe komt het dat de alcohol ineens in slaat?

In de kroeg was er niks aan de hand met mijn beste vriendin. Maar ineens sloeg het om ze kwam terug van dr wc en was helemaal het padje kwijt. Dit is al de tweede keer. De andere avond was toen we naar de fiets liepen.
Ik zelf heb hier geen last van. Maar bij haar slaat het in eens in.
Drinken niks door elkaar. Ook gaan we niet tot het gaatje.
Ben benieuwd wat hiervan de reden kan zijn. Of er een theorie achter zit.
Groeten

2.2K
tinus1969
4 jaar geleden
Hoeveel had ze gedronken in hoe weinig tijd?
wodka
4 jaar geleden
Het zelfde als ik. Gewoon een normale stap avond niet te Gek. Durf de hoeveelheid niet te benoemen.
tinus1969
4 jaar geleden
Als je de hoeveelheid niet kunt benoemen, maar je hebt het over stapavond hoeveelheid, mag ik dan aannemen dat het minstens 10 drankjes waren? Wasronder shotjes en/of mixdrankjes?

Het beste antwoord

Wat je beschrinft is typisch het gevolg van binge drinken; veel alcohol ( vaak shotjes of mixdrankjes) in weinig tijd. Het uitgestelde effect komt omdat er nog veel alcohol in je maag zit van je vorige drankje (die je nog niet voelt) terwijl je al en volgend drankje drinkt.
Minder en minder snel drinken is de oplossing.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vrouwen hebben sneller een hoog alcoholpromilage dan mannen. Verder speelt de opnamesnelheid en de afbraaksnelheid een grote rol. Beiden kunnen per persoon enorm verschillen.
Alcohol wordt gedronken. Via de slokdarm komt het in de maag terecht. Via de maagwand wordt 20% van de alcohol in het bloed opgenomen.
De rest gaat via de maag naar de dunne darm. In de dunne darm wordt alcohol snel in het bloed opgenomen. Na de dunne darm gaat het bloed naar de lever. Daar wordt een gedeelte van de alcohol afgebroken.
De alcohol verdeelt zich na opname over het lichaamsvocht. Vrouwen hebben minder lichaamsvocht dan mannen. Bij de man bestaat ongeveer 60% (tussen de 55 en 65%) van het lichaam uit lichaamsvocht, bij de vrouw is dat ongeveer 55% (tussen de 50 en 60%).
10 minuten na inname komt een deel van het alcoholrijke bloed aan in de hersenen. In de hersenen beïnvloedt alcohol de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Zenuwen doen dat met behulp van bepaalde stofjes. Deze stofjes worden overdrachtsstoffen genoemd. Alcohol beïnvloedt vooral de werking van de stofjes GABA en glutamaat.
Het stofje GABA remt de werking van andere zenuwen. Alcohol maakt GABA extra actief waardoor zenuwen geremd worden. Ook deze stofwisseling kan per persoon enorm verschillen. De gewenning speelt op den duur ook een grote rol in het gehele proces.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wodka
4 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Dit had ik inderdaad ook gevonden op internet. Maar haal er nog niet echt helemaal uit waar de bekende "klap" vandaan komt.
Je hoort het wel eens vaker dat mensen in 1 klap omslaan.
tinus1969
4 jaar geleden
Zie ook mijn antwoord; de klap komt van veel drinken in korte tijd.