Huisarts Steven Haesaert bevestigt dat het weer, net als de airco, bijdraagt aan het ontwikkelen van een verkoudheid. In beide gevallen drogen de luchtwegen uit waardoor ze kwetsbaarder worden. En dat kan ertoe leiden dat ze besmet raken met een virus. Volgens de dokters is uitzieken de beste optie.
fremar
5 jaar geleden
Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. En een virus houdt niet bij of het winter of zomer is.
Er zijn veel virussen die een verkoudheid kunnen geven. Wanneer iemand een aantal keren achter elkaar verkouden raakt, gaat het elke keer om een ander type virus.

Verkoudheidsvirussen verspreiden zich gemakkelijk via vochtdruppeltjes in de uitgeademde lucht die door anderen weer worden ingeademd. Dit gebeurt vooral als mensen dicht op elkaar zitten in slecht geventileerde ruimtes (bijvoorbeeld in de bus, tram of trein, op kantoor, op school of in een kinderdagverblijf).
Het virus kan ook via de handen worden overgedragen. Iemand die verkouden is, zit bijvoorbeeld aan zijn neus of doet zijn hand voor de mond om te niezen of te hoesten. Vervolgens geeft hij een ander de hand of raakt iets aan dat daarna door anderen wordt aangeraakt.
___________
Men verwart verkoudheid vaak met griep. De kans dat je een wintergriep (influenza) hebt is klein.
Het komt in gebieden met een gematigd klimaat alleen in het winterseizoen (november - maart) voor. In tropische gebieden daarentegen, komt het het hele jaar rond voor.
Waarom wij alleen 's winters met influenza te maken hebben komt waarschijnlijk doordat we in koude periodes meer binnenshuis met elkaar doorbrengen en het virus in de koude droge buitenlucht langer kan overleven.
SimonV