Bij een hernia kun je pijn en tintelingen in je been hebben. Heeft dat invloed op t weefsel ervan?

De zenuw wordt door de hernia ingedrukt wat dit soort klachten oplevert. De zenuwgeleiding is dus gestoord. Zouden de cellen van bijv het been weefsel, dat dus minder goed aangestuurd wordt, minder goed functioneren? Hele dag tinteling en of zeurende, stekende pijn kan toch niet goed zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
Bij aansturing vanuit je hersenen wordt er dus iets aangestuurd. Als die gebrekkig is, wat dan, heeft een aansturing die niet helemaal goed is, gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ik lees op internet dat een klapvoet veelal ontstaat NA een hernia operatie of heupoperatie. Dan zal waarschijnlijk wel een zenuw geraakt worden.
In mijn omgeving (familie) hebben die dit er niet aan overgehouden. Ik heb zelf een hernia gehad en en met morfine en liggen kon ik na 6 mnd. weer rechtop lopen een half jaar verder was ik weer gezond. Alleen de energie die je verliest krijg je nooit helemaal terug als je ouder bent (ik toen 50).

Een zenuw geeft aan dat er een stoornis in een zenuw dit geeft een uitstraling van pijn en tintelingen. Dit heeft naar m.i. geen gevolgen voor het functioneren na genezing van de zenuw. Omdat de doorbloeding intact blijft. Wel kan de beenspier minder sterk zijn doordat de kracht er uit is maar dit heb ik met therapie weer verholpen.
M.i. dus geen invloed op het weefsel omdat de doorbloeding intact blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel de pijn in je been zit, is het eigenlijk een activiteit van de hersenen. In je been zelf gebeurt door de pijn eigenlijk niks. Dan zijn er nog zenuwbanen die van de hersenen je been aansturen, ook die kunnen klem komen zitten en dat kan wel voor blijvende problemen zorgen: de zogenaamde klapvoet. Dit kan blijvend zijn, ook als de hernia is verholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik geen klapvoet, t is allemaal ook niet heel erg, maar wel lang en vervelend. Hopelijk helpt de net gestarte chiropractie, rust en pijnstilling hielp niet veel..
Bij aansturing vanuit je hersenen wordt er dus iets aangestuurd. Als die gebrekkig is, wat dan? Dat is eigenlijk mijn vraag..
Nee, de beknelling in de onderrug of nek kan alleen daar de zenuwbanen beschadigen. Het effect van de beknelling merk je wel in de benen armen en soms ook bij het plassen

Toegevoegd na 1 uur:
Waar je wel voor uit moet kijken bij een hernia is dat je niet scheef gaat lopen. Je bent geneigd om de meest comfortabele (dus met de minste pijn) houding aan te nemen en dat kan op de lange duur wel blijvende schade aanrichten omdat je min of meer vergroeit. Dat is geen gevolg van de gestoorde zenuwbanen, maar wel van het effect daarop op je houding.