Hoe kom ik snel van een selenium overschot af?

Ik heb afgelopen weken dagelijks minimaal 4 paranoten gegeten en cashewnoten en amandelen, maar plots kreeg ik last van een bittere en metaalachtige smaak in mijn mond. Nu las ik dat paranoten een flinke hoeveelheid selenium bevatten en de andere noten waarschijnlijk ook wel wat, en ik eet veel ei en andere producten waar selenium inzit(blijkt na eigen onderzoek). Dus nu heb ik eigenlijk alle symptomen van selenium overschot, maar de vraag is hoe kom ik hier snel vanaf? Is er iets wat ik kan eten zodat selenium sneller word afgebroken? Of meer drinken? Of meer sporten? Ik kan er helaas weinig over vinden.
Ik heb geen producten met Chinese pijnboompitten gegeten!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.9K
Amadea
5 jaar geleden
Die metaalachtige smaak heeft volgens mij te maken met pijnboompitjes. Heb je die toevallig ook gegeten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry vergeten te zeggen dat ik die nooit eet, die metaal/bitteresmaak. Kan daadwerkelijk van selenium overschot komen, mijn vraag is meer hoe ik selenium Verlaag om te kijken of dat de oorzaak is.
SimonV
5 jaar geleden
Ik zou me maar niet druk maken. Je zou meer dan 400 mcg seleen per dag moeten consumeren om te veel binnen te krijgen! Dat lukt je nog lang niet met jouw hoeveelheden.
Handjevol paranoten: 65 mcg, 1 ei 10 mcg. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/seleen.aspx
https://woman.thenest.com/100-mcg-selenium-much-3551.html
Amadea
5 jaar geleden
Er moet een andere oorzaak zijn voor die metaalsmaak. Slik je medicijnen? Heb je last van amandelstenen? Een oude amalgaamvulling in een kies?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/de-paranoot-superfood
"In 100 gram paranoten zit ongeveer 1917 microgram selenium"
"minimaal 4", dus gemiddeld meer, ik ga even uit van gemiddeld 6.
6 noten is ongeveer 20 gram, dat is dan 383 mcg. Alleen van de noten. Met de rest van de voeding ga je dan over de 400. Dat is echter geen extreem overschot, dus ik verwacht dat met enkele dagen er geen klachten meer zijn. (als die al door de selenium komen)

Het beste antwoord

Het is vrijwel onmogelijk om via eten te veel selenium binnen te krijgen. Door het gebruik van supplementen kan wel een overschot ontstaan. Een overdosis aan seleen is te herkennen aan deze verschijnselen: verlies van haar nagels en tanden. kan me niet voorstellen dat je daar last van hebt. Een overschot aan selenium verlaat vanzelf je lichaam, hoef je niets aan te doen.