Is stomen slecht voor je longen?

Omdat je waterdamp inademt tijdens het stomen, komt dat waterdamp dan niet deels vast te zitten in je longen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Het is juist de bedoeling dat het de taaie slijm oplost.
Stomen houdt in dat je warme, vochtige lucht inademt, bijvoorbeeld boven een pan met heet water, al dan niet met een opgeloste stoomcapsule. Longslijm of keelslijm wordt dunner, weker en vloeibaarder dankzij de waterdamp.
https://gezondr.nl/vastzittend-slijm-op-de-longen-tips-om-longslijm-los-te-krijgen/
Ivana
6 jaar geleden
Goed zo Turfgraver. Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet.
TurfGraver
6 jaar geleden
Nee. Stomen is niet slecht voor je longen.

Antwoorden (1)

In lucht zit ook vocht. In principe bevat warme lucht meer vocht dan koude lucht. Longen kunnen dat normaliter goed verwerken en daar merk je niets van als je gezond bent tenminste. Slechte longen hebben daar wel moeite mee.
Krijg je water in je longen dan is dat teveel en dat kan je lichaam niet (zelfstandig) aan. Medische hulp is daarvoor noodzakelijk.

Stomen is dus geen probleem.