Hoe kun je enthousiaster spreken?

Hoe kun je enthousiaster spreken met meer volume en minder eentonige intonatie?

1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Oefen met variatie in toonhoogte. Enthousiasme blijkt uit het omhoog gaan van de klank.

Het beste antwoord

Enthousiasme vereist energie, dus geef het 110 procent. Enthousiast spreken vereist wel dat je echt enthousiast over het onderwerp bent. Voel voor je gaat spreken weer waarom je dit verhaal graag wilt doen. Spreek energiek met volume en probeer je toonhoogte wat te variëren. Aarzel niet er gebaren bij te maken die bij je opkomen.

Uit het Engels vertaald:

1. Opwarmen
Als je je uitgeput voelt voor een presentatie, kun je als volgt mentaal en fysiek in het spel komen.
Zorg voor een goede nachtrust. Doe wat rekoefeningen, net zoals je zou doen voor een training, om je bloed te laten stromen. Haal een paar keer diep adem om jezelf te centreren.

2. Zet het volume aan
Niet alleen zal een klein beetje extra volume de indruk wekken van een energieke uitvoering, maar door je stem uit te spreken, krijg je ook daadwerkelijk een energieboost.

3. Sta op, ga zitten
Houding telt! Dus loop lang en sta rechtop. Dat helpt bij het projecteren van vertrouwen, en het zal je meer zelfvertrouwen geven.
Als je zit, laat je dan niet in de rugleuning van de stoel zakken. Ga op de rand van de stoel zitten en leun naar voren.

4. Breng de passie
Spreek met overtuiging. Als je niet enthousiast bent over wat je zegt, hoe verwacht je dan dat anderen opgewonden raken?
Een gevoel van overtuiging en doelgerichtheid waardoor ze in jou en je ideeën gaan geloven.

5. Spreek met intentie
Het is maar al te gemakkelijk om op de automatische piloot te werken, vooral als je een presentatie geeft die je al een aantal keren heeft gedaan. Het is dus belangrijk om verbonden te blijven met je materiaal en elk woord te investeren met betekenis en intentie.

6. Wees aanwezig
Besteed je volledige aandacht aan het aanwezig zijn in het moment. Als je wordt afgeleid, zullen anderen het herkennen voordat je het doet.
SimonV