Fubromyalgie, heeft iemand tips om de pijn te verlichten behalve medicatie?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel natuurlijk fibromyalgie. Tips voor handige hulpmiddeltjes voor als je verstijfd bent zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat ik nog wil toevoegen aan de antwoorden: aanvaarden dat je fibromyalgie hebt. Misschien een "zweverig" antwoord, maar ik denk dat acceptatie heel erg belangrijk is. Niet vanbinnen ertegen vechten. Dat zorgt voor stress en dat is nou net niet wat helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar krijg ik hulp bij. Hoop dat het echt werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super!!!
Klein adviesje? Stop met hopen: het werkt echt :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit is helemaal niet zweverig, hoor. Acceptatie van de situatie is één van de kernpunten van elke reguliere therapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totaal met je eens Cryofiel, maar ik heb inmiddels geleerd , dat dit soort "zaken" door mensen op GV vaak als zweverig of erger worden afgedaan ....voorzichtigheid geboden.... :-(

Andere antwoorden (5)

Warmte, massage en rekoefeningen kunnen een tijdelijke verbetering van de ziekteverschijnselen geven. Ze verlichten de pijn en stijfheid, waardoor u makkelijker door kunt gaan met uw normale activiteiten.

Zorg voor een goede nachtrust. Goede nachtrust maakt dat u waarschijnlijk minder vermoeid en stijf zult zijn en ook minder pijn zult hebben.

Ontwikkel een positieve houding tegenover de ziekte. Probeer positief in het leven te staan. Hoe pijn wordt ervaren wordt voor een groot deel bepaald door hoe iemand in het leven staat. Dit kan het verschil maken tussen draaglijk en ondraaglijk.
13 jaar geleden
het wordt aangeraden om iets van yoga te gaan doen om de spieren en gewrichten op een rustige manier te bewegen dit is om alles wat soepeler te maken en dit kan leiden tot een beetje minder pijn.
het helpt echt om in beweging te blijven
verder toch pijnbestrijding met medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwemmen in een warm bad, probeer als je het door je keel kan krijgen brandnetelthee, dan wat suiker of honing voor de smaak toevoegen.

Bij deze een link.
http://www.theeshop.nl/kruidenthee/brandnetelthee.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fibromyalgie is een stress-gerelateerde ziekte. Alle zaken die je kunnen doen ontspannen zijn een grote hulp. Het gaat dan zowel om geestelijke als lichamelijke ontspanning.

Binnen de familie is de ziekte bekend. De behandelend geneesheer gaf de raad een hond aan te schaffen en daar dagelijks meerdere uren mee in het bos te lopen. Niets is zo rustgevend als samenzijn met een dier.

De patient in kwestie is daar zo van opgeknapt, dat ze ook haar normale baan weer kon oppakken. Na jaren onmacht staat ze weer voor de klas en wuift het restant van de pijn weg. Ze is zowel geestelijk als lichamelijk veel weerbaarder geworden.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klinkt als een vorm van CGT zonder dat je het zo noemt. Fijn te horen dat het heeft gewerkt. En leuk te zien dat CGT ook goed werkt als je het niet zo noemt.
Ivana
13 jaar geleden
Bij deze vorm van genezing ben je niet zo bewust met de klachten bezig, waardoor ze ook een keer vergeten kunnen worden.
Als je alleen afhankelijk bent van medicatie en speciale klachtenbehandeling, blijf je zo in en om je ziekzijn cirkelen. De kans is dan groot, dat je jezelf ook "hospitaliseert", jezelf constant als ziek ervaart.
Ik zou zelf niet eens aan Cognitieve Gedragstherapie gedacht hebben, maar dat is het natuurlijk wel. Je hoeft niet alles te benoemen om het te laten werken. Gezond verstand kan ook een hoop oplossen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik vind het wel bijzonder dat een arts CGT toepast zonder het zo te noemen; dat zie je niet zo vaak. Fijn dat er zulke meedenkende artsen zijn!
Ik ken een aantal mensen die duidelijk minder klachten hadden als ze de koolhydraten in hun voeding beperkten omdat ze af wilden vallen. Het is een welkome 'bijwerking' die te verklaren is omdat door minder minder vocht wordt vastgehouden door het lichaam.