Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Fubromyalgie, heeft iemand tips om de pijn te verlichten behalve medicatie?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel natuurlijk fibromyalgie. Tips voor handige hulpmiddeltjes voor als je verstijfd bent zijn ook welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat ik nog wil toevoegen aan de antwoorden: aanvaarden dat je fibromyalgie hebt. Misschien een "zweverig" antwoord, maar ik denk dat acceptatie heel erg belangrijk is. Niet vanbinnen ertegen vechten. Dat zorgt voor stress en dat is nou net niet wat helpt.

Warmte, massage en rekoefeningen kunnen een tijdelijke verbetering van de ziekteverschijnselen geven. Ze verlichten de pijn en stijfheid, waardoor u makkelijker door kunt gaan met uw normale activiteiten. Zorg voor een goede nachtrust. Goede nachtrust maakt dat u waarschijnlijk minder vermoeid en stijf zult zijn en ook minder pijn zult hebben. Ontwikkel een positieve houding tegenover de ziekte. Probeer positief in het leven te staan. Hoe pijn wordt ervaren wordt voor een groot deel bepaald door hoe iemand in het leven staat. Dit kan het verschil maken tussen draaglijk en ondraaglijk.

Bronnen:
http://www.fesinfo.nl

het wordt aangeraden om iets van yoga te gaan doen om de spieren en gewrichten op een rustige manier te bewegen dit is om alles wat soepeler te maken en dit kan leiden tot een beetje minder pijn. het helpt echt om in beweging te blijven verder toch pijnbestrijding met medicatie.

Zwemmen in een warm bad, probeer als je het door je keel kan krijgen brandnetelthee, dan wat suiker of honing voor de smaak toevoegen. Bij deze een link. http://www.theeshop.nl/kruidenthee/brandnetelthee.htm

Fibromyalgie is een stress-gerelateerde ziekte. Alle zaken die je kunnen doen ontspannen zijn een grote hulp. Het gaat dan zowel om geestelijke als lichamelijke ontspanning. Binnen de familie is de ziekte bekend. De behandelend geneesheer gaf de raad een hond aan te schaffen en daar dagelijks meerdere uren mee in het bos te lopen. Niets is zo rustgevend als samenzijn met een dier. De patient in kwestie is daar zo van opgeknapt, dat ze ook haar normale baan weer kon oppakken. Na jaren onmacht staat ze weer voor de klas en wuift het restant van de pijn weg. Ze is zowel geestelijk als lichamelijk veel weerbaarder geworden.

Ik ken een aantal mensen die duidelijk minder klachten hadden als ze de koolhydraten in hun voeding beperkten omdat ze af wilden vallen. Het is een welkome 'bijwerking' die te verklaren is omdat door minder minder vocht wordt vastgehouden door het lichaam.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100