pijnlijke loszittende velletjes in de hoekjes van de vingernagels. wat doe ik daar aan?

soms word het een klein wondje dat vuurrood is; ontstoken dus.
als je dan bijv. ontsmettingsmiddel gebruikt of nagellakremover bijt het enorm!
wat doe ik er aan, maar vooral: hoe kan ik voorkomesn dat het terug komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.6K
Cryofiel
6 jaar geleden
Had ik vroeger ook wel eens. Nu niet meer. Weet niet hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die velletjes komen door het uitdrogen van de nagelriemen. Pas op met nagellak verwijderen en aanbrengen. Nagellak breng je minimaal een halve millimeter vanaf de nagelriemen aan, zodat je de nagelriemen niet raakt (behalve het voordeel voor je nagelriemen, lijken je nagels zo ook langer). Probeer te voorkomen dat je je nagelriemen raakt met het verwijderen van de lak, ook dat gaat makkelijker als je een stukje van de nagelriemen verwijderd blijft.

Antwoorden (2)

Minimaal 2 maal daags handen, nagelriemen goed insmeren met een echt vette crême. Kies voor een pot uierzalf, dit is echt vet en werkt prima mits dagelijks gebruikt https://www.kruidvat.nl/bogena-uierzalf/p/21638 Voor het slapen gaan insmeren (en katoenen handschoenen aan) voor optimaal resultaat. Houdt het dagelijks insmeren vol voor blijvend effect.
Vergeet niet ook de nagelriemen dagelijks terug te duwen met een bokkenpootje na het insmeren, wel voorzichtig je beschadigt ze hier gemakkelijk mee.

Als het ontstoken is in water met soda weken. Niet aan de velletjes trekken, laat ze maar.
Teiltje met ca. 1 liter gekookt water, los hierin 1 eetlepel natuurzuivere soda (ook Baking Soda kan) of Biotex Groen op. Wacht tot de temperatuur minder heet is en dan 10 min. je vinger erin houden. Probeer dit 3 maal daags te doen.

Onder 'nagelriemontsteking: Fijt' staat meer informatie in de bron. Als de ontsteking verergert ga dan naar de huisarts, neem het serieus.

==>Let op: indien er sprake is van diabetes GEEN soda-badje nemen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het bokkenpootje heeft 2 uiteinden, gebruik het rubberen deel. Zodra de nagelriemen wat losser zijn, lukt het terugduwen ook met je vingers/duimen. Goed antwoord Jodokus +, in plaats van uierzalf kun je ook kiezen voor nagelriemolie, dit is in verhouding wel veel duurder, maar heeft als voordeel dat het sneller intrekt.
Er bestaan speciale vellentangetjes om op een goede manier een naast de nagel hálf losgekomen en héél hinderlijk velletje weg te knippen, zónder er aan te trekken. Dat scheelt, en dan hoeft het ook geen wondje te worden.

“Velletjes verwijderen: het is verleidelijk om aan losse velletjes te peuteren of te trekken. Doe dit niet! Je beschadigt hierdoor de huid en maakt deze nog gevoeliger. Gebruik hiervoor een speciale vellenschaar of vellentang. [...] “

Mijn antwoord luidt dus: netjes meteen wegknippen als zo’n velletje zich laat voelen. Heb je alleen zo’n vellentang voor nodig.
Ik heb er zelfs 2, om ook tijdens mijn buitenwerk er meteen iets aan te kunnen doen, zonder er aan te trekken dus.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zie de afbeeldingen in de bronnen van piratekitty en bol.com.