Ik heb al 3 weken overal op mijn lichaam verschrikkelijke jeuk, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Ik heb al 3 weken verschrikkelijk veel jeuk, ik heb zelfs al wondjes van het krabben. er is niets te zien op mijn huis van bolletjes of zo. Van wat zou ik dit dan kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
73.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je huid droog is, kun je HDH gebruiken, dit werkt veel beter dan bodylotion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen gebruik gemaakt van een nieuw wasmiddel en heb geen droge huid...

Het beste antwoord

Tja, jeuk kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Naast de al genoemde mogelijkheden van een allergie of een droge huid (dat laatste kan heel goed in de winter, met de verwarming binnen aan en slechte ventilatie, lekker warm douchen etc.) kan het ook bepaalde kleding zijn of een gebruik van ander lakens, dekens, etc.

Gebruik je medicatie? Veel medicijnen kunnen jeuk als bijwerking hebben. Vervolgens inderdaad de huid: is die erg droog? Koop dan een goed vette bodylotion en smeer je regelmatig in. Wat kan helpen is niet alleen na het douchen smeren, maar juist ook vóór het douchen een goedkope bodylotion gebruiken. Het spoelt tijdens het douchen vanzelf weg, maar je huid is veel minder droog. Gebruik verder luchtbevochtigers, ventileer goed, en drink vooral ruim voldoende.

Vervolgens: allergieën. Heb je toevallig sinds kort een ander wasmiddel, of andere huidverzorgingsproducten gebruikt dan anders? Dat kan ook een oorzaak zijn. Ook wollen truien, of bepaalde synthetische materialen kunnen jeuk geven.

Naast deze voor de hand liggende oorzaken, zijn er ook nog andere mogelijkheden. Dat gaat van ziektes als diabetes, lever- en nierfunctiestoornissen, schildklierafwijkingen, tot huidschimmels en psychische oorzaken. Belangrijk is om je af te vragen of het voor jou idee je huid is die jeukt, of dat het meer van binnenuit komt. Als je geen medicatie gebruikt waarvan jeuk een bijwerking kan zijn, je geen oorzaken kunt vinden in je omgeving als een allergie, je geen droge huid hebt en deze klachten tóch langdurig aanhouden, is het goed om er eens mee naar je huisarts te gaan. Maar check eerst gewoon even de meest logische oorzaken, want op zich is jeuk natuurlijk iets wat veel voorkomt, en meestal geen specifieke, of slechts een zeer onschuldige oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het al drie weken is zou ik de vraagsteller dringend adviseren om naar de dokter te gaan.
Natuurlijk kloppen alle oorzaken die hierboven beschreven worden. Maar als het langer aanhoudt, dan is dat zeker een reden om naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou persoonlijk even m'n wasmiddel checken en kijken of de huid erg droog is. Als er dan geen voor de hand liggende oorzaak lijkt te zijn, inderdaad naar de huisarts. Idem dito bij ernstige klachten, of wanneer het lijkt dat de jeuk meer van binnenuit komt. En bij een voor de hand liggende oorzaak en voortduren van klachten ondanks aanpassingen (bijvoorbeeld terug naar oude wasmiddel) ook naar een arts.

Andere antwoorden (8)

Heb je je al eens bij een arts laten testen op een allergie, grote kans dat dat het zal zijn.
Werk, of ben je vaak in een omgeving, waarna die verschijnselen optreden?

Het besta advies wat ik je kan geven, is even naar de arts gaan, en bloed laten prikken (of stikkertjes op je huid laten plakken) voor een allergie test.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook een "natuurlijke" droge huid hebben, dan heb je ook meer kans op de verschijnselen van jeuk (zie onderstaande bron)

Toegevoegd na 2 minuten:
Beterschap en veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is dat een allergie,dat kan ineens komen ik zou als ik jou was dit even aan de dokter laten zien die weet gelijk wat het is, want erge jeuk dat is geen doen.
Sterkte.
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je last van een allergie. Ik zou even langs een arts gaan om er proberen achter te komen waar je allergisch voor bent (een allergie kun je namelijk opbouwen en dan wordt het alleen maar erger).
De arts kan je medicijnen voorschrijven.

Probeer te bedenken of er korte tijd geleden iets is veranderd in je woonomgeving of dat je iets hebt gegeten wat je eerder nooit at. Dat maakt het makkelijker om erachter komen waar je allergisch voor bent.

Zoals eerder werd gezegt kun je ook last hebben van een droge huid. Dan is het zaak je huid vet te houden doormiddel van bijvoorbeeld vaseline of bodylotion om te voorkomen dat hij uitdroogt.

Veel sterkte! Het is erg vervelend! (spreek uit ervaring!)

Toegevoegd na 21 uur:
Gebruik je toevallig de laatste tijd veel parfum of crème of iets dergelijks met parfum? Parfum is vaak een oorzaak van jeuk.

Heb je misschien een ander wasmiddel gebruikt? Bijvoorbeeld met een andere geur. Vaak is dat ook een bron van jeuk.

Toegevoegd na 21 uur:
Het beste is denk ik nog steeds: even naar de dokter gaan en vragen wat hij er van vindt. Als hij aan een allergie denkt kan hij je laten testen en zijn er goede medicijnen. Denkt hij dat er iets anders aan de hand is kun je gelijk andere professionele hulpverlening krijgen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een verandering in wasmiddelen etc., ik ben altijd huiverig als het weer eens 'nu nog beterder' of met een 'nu nog frissere geur' is: maar weer afwachten of de jeuk niet toeslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is inderdaad vaak een oorzaak van jeuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb eens nagekeken, heb niets nieuws gegeten, geen nieuw wasmiddel, geen gebruik van parfum, crème, geen droge huid, maar ik heb wel 3 weken voor mijn jeuk 2 degoes gekregen. Ik hoop dat het niet van hun is, ik zou ze niet meer willen missen. Ik heb al veel huisdieren gehad en ook veel verschillende knaagdieren, dus ik zou het jammer vinden moest ik allergische zijn voor dit soort knaagdieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat het van de degoes komt. Degoes verliezen, net als mensen ook haren. Volgens mij veroorzaakt het stof wat daarbij vrij komt de allergie. Een andere mogelijkheid is dat je niet allergisch bent voor degoes, maar voor het hooi/stro. Het stof dat daarbij vrij komt zorgt voor een allergische reactie. Deze soort van allergie is een beetje vergelijkbaar met hooikoorts.
heb je ooit weleens dit soort klachten gehad toen het gras pas gemaaid werd of toen je in de buurt van een hooiberg kwam? Dan is het waarschijnlijk een hooi/stro/gras allergie. Ik adviseer je om naar de dokter te gaan met deze klachten. Je kunt dan zeggen dat het mogelijk een reactie is op de degoes oid. Hij zal je waarschijnlijk een allergieremmend middel voorschrijven.
En mocht het toch iets anders zijn dan allergie, dan ben je gelijk in goede handen! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal ik dan maar eens doen, Van het hooi zou het niet kunnen zijn, want ik gebruik al jaren hetzelfde hooi voor mijn andere dieren en heb daar nog nooit last van gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een allergie bouw je op, je kunt ineens allergisch blijken voor iets waar je eerder nooit last van leek te hebben.
Dus dat sluit het hooi nog niet per se uit.
Je kunt in elk geval laten testen òf het een allergie is, en zo ja, waarvoor dan. Dan weet je dat in elk geval.
Gebruik je wasverzachter of een ander wasmiddel?
Dit kreeg ik vroeger ook, waarna m'n moeder toen niet wist waar het aan kon liggen.
Op een gegeven moment geen wasverzachter meer gebruikt, en het was over.
Heel gek want al die jaren daarvoor had ik nooit ergens last van gehad.
Dus probeer dat eens uit, of gebruik een andere wasmiddel of zoiets. Want als jij het over je hele lichaam hebt die jeuk, zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn omdat je (als het goed is) de hele dag kleren aanhebt, waardoor je er nu zo'n last van hebt.
Ik zeg niet dat dat het is, maar ik zou het Welleens uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn, dat je een allergie hebt opgebouwd voor pollen. Sinds 2 weken zijn de boompollen van de elzen en hazelaars weer actief en dat komt door het te warme weer voor de tijd van het jaar.
Laat even bloed prikken op allergieën en als dat dan inderdaad de oorzaak is krijg je er medicatie voor, zodat de jeuk vermindert.
Een allergie heb je niet altijd vanaf je geboorte, maar kun je opbouwen gedurende je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht het geen allergie zijn, dan zouden het eventueel nog bedwantsen kunnen zijn. Die komen namelijk steeds vaker voor in Europa, en dus ook in Nederland. En die zal je met het blote oog moeilijk kunnen zien.

Ik heb een linkje bijgevoegd waar je kan zien wat de symptomen zijn van deze insectenbeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve allergie kan het ook te maken hebben met stress.
Verder kan het een symptoom zijn van kalium tekort maar dat gaat dan ook gepaard met spierkrampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien Histamine allergie en/of intolerantie . Zink te kort kan ook. Ik volg nu een dieet van diëtiste , maar ga nu uitzoeken of het komt door Histamine intolerantie.
Ziek geworden 1 week na 2de boosterprik 10 maart, ben nu al 3 maanden ziek.
RIVM heeft hier ook geen antwoord op . Er zijn veel mensen ziek nu geworden na de boosterprik. Schildklier werkt goed.

Succes Riet
een jaar geleden