Hoe kan het dat ik steeds hoofdpijn heb na 2 glazen alcohol?

Na mijn sportwedstrijd op zondag drink ik vaak 2 à 3 glazen alcohol (bier). Als ik 's avonds thuis ben krijg ik rond een uur of 9/10 enorme hoofdpijn en dit houdt een paar uur aan. Dit heb ik sinds een half jaar.
Vaak drink ik op vrijdag- en zaterdagavond ook alcohol en dan ook meer dan 3 glazen en dan heb ik nergens last van. Enige verschil is met de zondag is dat ik op vrijdag en zaterdag na het drinken meteen ga slapen en op zondag dus niet.
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan zou kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een beetje afhankelijk van de snelheid waar je mee drinkt:
De alcohol wordt door de lever omgezet in aceetaldehyde welke de hoofdpijn veroorzaakt. Normaal gesproken wordt een drankje alcohol in ongeveer één uur volledig verwerkt (afgebroken) en heb je nergens meer last van.
Als je zelf hebt gesport heb je vocht verloren en is de alcohol-concentratie in je bloed hoger dan 'normaal'. Omdat je lichaam dan ook moet herstellen van eventueel melkzuur (veel spierinspanning) e.d. zal de lever iets meer moeite hebben met jouw alcohol.
Ik zou vóór de pilsjes eerst twee glazen water of Spa drinken (neem daar dan wel de tijd voor, want anders plas je alles te snel uit) en begin pas daarna aan je pilsjes.
Als dit alles niet helpt, dan toch maar een paracetamol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vergeet een belangrijk verschil met de andere dagen, je hebt intensief gesport. Het zou zomaar kunnen zijn dat je je lichaam eerst met gezond vocht en mineraken moet bij voeden, voor je op alcohol over gaat.