Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb enorme pijn na het verwijderen van mijn gips, hoort dat?

Ik heb een werkongeval gehad, heb een stukje bot van mijn enkel af en heb 4 weken gips gehad, nu is gips verwijderd maar heb nog enorm veel pijn, is dat normaal

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@HeidiVanEndert, ik heb een keer twee maanden gips om mijn pols en vier jaar later mijn hele rechter arm. Toen het gips eraf ging had ik de neiging om te vragen of het gips er alstublieft weer om mocht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Pijn als het gips van je enkel eraf gaat na vier weken is normaal. Meestal denkt men: ha morgen het gips eraf, Dan kan ik alles weer. Uit ervaring kan ik je vertellen: dan begint de moeilijke periode. De eerste paar dagen kan de pijn hevig zijn. Vier weken heeft je enkel niets gedaan en nu moeten de spieren weer aan het werk.
Je moet zoveel mogelijk normaal gaan bewegen met je enkel. Langzaamaan, niks forceren maar wel eventjes doorbijten. Als je de enkel niet langzaam weer probeert te bewegen blijf je langer pijn houden. Dus wel lichtjes bewegen, maar niet overdrijven.
Na mijn bezoek op de gipskamer is mijn gips verwijderd. Nu heb ik weer pijnklachten. Is dit normaal?

Het gips zorgt ervoor dat het lichaamsdeel niet of minder gebruikt kan worden. Na verwijdering van het gips is er door het letsel en de immobilisatie al snel stijfheid merkbaar. Een lichte zwelling door het bewegen is niet ongebruikelijk: dit komt door de lange immobilisatie. Volledig herstel kost enige tijd. De vuistregel is: 4 weken gips betekent vaak ook 4 weken herstel ná het gips.
Om het herstel te bevorderen is het belangrijk om 3 tot 5 keer per dag oefeningen te doen.
https://www.dz.nl/patient/behandelingen/oefeningen-voor-uw-enkel-en-voet-na-een-gipsbehandeling
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding