Hoe kan het dat ik misselijk wordt als ik een klier aanraak?

Als ik met mijn vimger vanaf mijn (linker) oor naar beneden ga, en een beetje duw, en dan de hoek van mijn kaak om, krijg ik een raar, misselijk gevoel. Bij mijn rechter oor is dat eigenlijk helemaal niet. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan te maken hebben met drukpunten. Drukpunten zijn zwakke plekken op het menselijk lichaam. Wanneer iemand één van die zwakke plekken aanraakt, kan men zwak(ker) worden of zelfs flauwvallen.

Op deze site http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/kun-je-iemand-verlammen-via-drukpunten/ staat dit:

"De halsslagader is zo’n plek. Deze slagader bevat sensoren die de bloeddruk meten. Knijp je er in, dan neemt de bloeddruk toe en zal het lichaam de bloeddruk naar beneden bijstellen. Daardoor wordt een tegenstander zwak of kan hij zelfs flauw vallen."

Toegevoegd na 9 minuten:
Het lijkt mij dus niet dat het komt omdat je de klier aanraakt, maar (wel) omdat je de halsslagader aanraakt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aannemelijk antwoord! +

Andere antwoorden (1)

Dit komt door een reactie van je hersenen die denken dat er 'iets mis' is. Het kan zijn dat de hersenen dit eerder denken bij de linker kant dan bij de rechter kant of andersom, lijkt mij, hoewel ik hier geen bron van heb, en dit dus puur logisch nadenken van mij is. Ik vraag me echter wel af hoe je erop komt om op kliertjes te drukken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga jij nooit met je vingers langs je kaaklijn om te voelen hoe die loopt? Ik ga -of ging, als kind- voortdurend langs verschillende ledematen om te voelen hoe mijn botten lopen, wat mijn spieren doen bij een bepaalde beweging, wat er gebeurt als ik slik etc...