Waarom krijg ik gruwelijk pijn tijdens een popconcert?

Tijdens een concert met een stevige bas gaat na korte tijd mijn lijf pijn doen, ter hoogte van mijn maag/middenrif. Hoe langer het concert aanhoudt, hoe erger het wordt. Bij een wat rustiger nummer, met minder bas, neemt de pijn weer wat af.

Deze pijn is er in die mate, dat het voor mij op een bepaald moment onmogelijk is bij dat concert te blijven, hoe graag ik ook zou willen. Het is ondraaglijk, alsof er een mes in dat gebied wordt gestoken en langzaam wordt omgedraaid. Een ergere marteling is voor mij ondenkbaar (en ik heb een bevalling al meegemaakt).

Bij een akoestisch concert (op eenzelfde locatie, zelfde drukte) is er niets aan de hand.

Logisch gedacht zou het natuurlijk gewoon aannemelijk zijn dat een bas dit zou kunnen veroorzaken, maar waarom heb ik dan zo enorm veel pijn en de andere bezoekers niet? Ik ga er van uit dat, wanneer meer mensen daar last van zouden hebben, er allang iets aan gedaan zou zijn. Let wel: het is een niet te negeren pijn, ook niet iets waar je je 'overheen' zou kunnen zetten (wat me nog wel eens lukt met hoofdpijn). Het is een fysieke kwelling die aan blijft houden en ook snel stopt als de muziek helemaal wordt uitgezet.

Graag zou ik willen weten wat ik er aan zou kunnen doen, want ik ga graag naar concerten! Een zoektocht op internet heeft niets opgeleverd...

Bedankt voor jullie reacties!

Toegevoegd na 6 minuten:
"Bi een akoestisch concert is er niets aan de hand."
En ik dacht zelfs dat ik pijn zou gaan krijgen. Erna pas realiseerde ik medat er geen bas was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
SimonV
9 jaar geleden
Het lijkt op een overgevoeligheid voor infrageluid, veroorzaakt door muziekinstallaties. Die kan pijn en misselijkheid veroorzaken. http://oudmoerwijk.mygb.nl/?page=169
Amadea
9 jaar geleden
@SImonV: ik was nieuwsgierig naar de informatie bij jouw link, maar die leidt helaas niet naar 'overgevoeligheid voor infrageluid'. Het is de link die aantoont dat Anna Paulowner gebruikt wordt voor een inwoner van Anna Pauwlona.
Weet je nog welke link je hier wel bedoelde?

Antwoorden (1)

Als ik dit verhaal lees, lijkt het mij, dat je (over)gevoelig bent voor de trillingen die de laagfrequente tonen (de bassen dus) veroorzaken. Om een of andere reden kan jouw lichaam de resonantie niet op een "normale" manier opvangen/adsorberen.
Een oplossing hiervoor kan ik je helaas niet bieden, mogelijk zal daar medisch onderzoek voor nodig zijn.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het lijkt me simpeler gewoon niet naar een popconcert te gaan dan een kostbaar medisch onderzoek te starten. (Je zegt ook niet dat het moet, overigens, maar dat het nodig is als je dat wilt weten.)
Normaliter doe je in je leven wat je een goed gevoel geeft, en laat achterwege wat je een slecht gevoel geeft.
Doe je dat niet, dan ben je dom.
Een plus voor je analyse ;-)