Kunnen scoliose klachten verergeren onder stress? En wat kun je hier het beste tegen doen?

Bij mij is als kind een scoliose geconstateerd die nooit voldoende is behandeld. Dit was hoofdzakelijk amper klachten van had.
Ik heb wel lange tijd hiervoor fysiotherapie gehad om aan mijn houding te werken, maar dit hielp maar weinig.

Op dit moment heb ik behoorlijk veel stress. Sinds de stress is verergert, begin ik steeds meer last te krijgen van mijn rug en schouders. Ik probeer dan ook de stress zoveel mogelijk tot een minimum te beperken (echt wegwerken gaat volgens de voorspellingen nog wel zo'n drie jaar duren minimaal).
Ook merk ik dat wanneer ik bijvoorbeeld een stukje ga wandelen, ik na 200 meter amper meer kan lopen vanwege de pijn.

Kan hier een relatie tussen liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bij stress zul je de meest zwakke plekken in je lichaam het eerst voelen. Door de scoliose zul je dat dus het eerst in je rug voelen. De pijn kan ook uitstralen naar de benen.
Kinderen die een (lichte) scoliose hebben, hebben daar meestal nog geen klachten van. Maar behandeling is ook op jonge leeftijd toch noodzakelijk om problemen op latere leeftijd te voorkomen.

Mogelijk is de scoliose bij jou verergerd en merk je dat vooral bij spanningen. Misschien is het tijd om weer een controle te laten doen bij de huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen.

Misschien moet je in overleg met je huisarts ook aan een andere therapie denken. Bijvoorbeeld mensendieck of cesartherapie.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Als je stress hebt trekken je spieren samen. Dit verergert de pijn die je al hebt. Praat met je huisart en/of fysiotherapeut over ontspanningsoefeningen op de juiste manier ademhalen. Dit zal je klachten zeker verlichten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van stress kan je sowieso al rug en nekklachten krijgen. Met of zonder scoliose.
Fysio of mensendieck zal helpen. Of yoga om te ontspannen.
Stress is inderdaad een factor die meespeelt bij scoliose. Maar het is ook bekend als er niks gedaan wordt aan scoliose (lees oefeningen en of therapie) het met het ouder worden ook meer pijn oplevert. Ga eens zoeken naar een goede behandeling