Wat is dit op mijn tong??

Sinds mijn 10e (ongeveer) heb ik 1 á 2 keer per jaar 'witte' bultjes op mijn tong. Geen enkele arts heeft mij kunnen vertellen wat dit precies is. De pijn is extreem te noemen. Zodra ik mijn tong beweeg, lijkt het alsof er meerdere vlijmscherpe messen op mijn tong snijden.

Wie heeft er enig idee wat dit kan veroorzaken? Ik kan er niets over vinden op het internet!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Pijnlijke, ontstoken en gezwollen rode en witte papillen op de tong zijn het symptoom van transient lingual papillitis. Het is een vervelend maar onschadelijke aandoening die in enkele dagen weer over gaat. Over de oorzaak is weinig bekend; wetenschappers zijn er nog niet in geslaagd een concrete oorzaak te geven. Er is mogelijk een link met herpes (koortslip).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch apart dat huisartsen hier niet op kunnen komen. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Net als met aften ook een mogelijk link met herpes.
Ik ken iemand die van regelmatige, vaker dan 1x per 2 maanden, zeer pijnlijke en langdurige aften is afgekomen door volledig te stoppen met alle vormen van zuivel.
De link tussen aften en zuivel wordt wel vaker genoemd, zowel positief als negatief trouwens.
Maar in het geval van de vraagsteller zou die dan meer dan een jaar met zuivel moeten stoppen..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het lijkt er inderdaad verdacht veel op. Hier kan ik zeker iets mee! Inderdaad merkwaardig dat meerdere huisartsen hier niet op konden komen. Éen huisarts heeft hier zelfs een foto van moeten maken omdat zij het nog nooit eerder had gezien.