Pijn in onderrug, wat is het?

Ik heb soms een enorme last van rugpijn links onderin. De pijn zit net boven me billen aan de linker kant. Als ik mijn benen (vooral linker been) beweeg dan doet het echt pijn, zelfs tijdens het lopen. Ik heb de pijn soms, niet elke dag.. Soms zijn er van die dagen dat het echt pijn doet, zoals nu. Heeft iemand een idee wat voor spier dit zou kunnen zijn? Ik zit ook te denken om naar een fysiotherapeut te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Ga maar eerst naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen komen door iets als een verkeerde sta- of zithouding. Maar je idee om naar een fysiotherapeut te gaan is niet zo'n slechte hoor, want het zou ook ergens anders van kunnen komen, en zo iemand heeft ervoor geleerd.Je zou eerst ook naar de huisarts kunnen gaan, maar je hebt dan ook wel groot kans dat die je eerst eens naar de fysiotherapeut of cesartherapeut (ook een optie) doorverwijst.

Toegevoegd na 1 uur:
Een fysiotherapeut kan wel inschatten of de pijn komt van iets dat hij kan verhelpen of niet, dus die zal je ook adviseren naar de huisarts te gaan als hij denkt dat hij er niets mee kan.
Volgens mij, maar dat weet ik niet helemaal zeker, is een verwijzing van de huisarts tegenwoordig (of binnenkort) niet meer nodig om naar de fysiotherapeut te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fysiotherapeut is geen arts. Hij/zij is wel medisch geschoold, maar beperkt (met alle respect overigens voor hun expertise!)
Ga het eerst medisch laten onderzoeken, en ook laten behandelen voordat je de fysiotherapie gaat opzoeken.

Ikzelf heb na lang zeurende pijn in de onderrug naast Mensendieck een ortho-manueel arts opgezocht. Deze arts behandeld, bij Mensendieck oefen ik. Beide zijn nodig, maar zonder de behandeling van de arts kan ik Mensendiecken wat ik wil..........

Ik zou bij de huisarts beginnen. Niet voor een doorverwijzing, maar voor een goede diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trekt de pijn ook door naar je bil en bovenbeen? Jouw verhaal doet me erg aan mijn eigen verhaal denken namelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kunnen wij hier toch niet weten?

Het kan een overbelaste spier zijn.
Het kan ook een ontsteking zijn.
Of iets anders.

Ik heb maanden met zoiets gelopen en ging toen naar de dokter.
En daarna ging het vanzelf over.

Mijn dokter denkt gelukkig net als ik: wat vanzelf komt, gaat meestal ook vanzelf over.

Maar ik zou zeggen als je het niet vertrouwt:
HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pijn in je onderrug en in een been duidt op rugklachten waarbij er een zenuwbundel in de knel zit. Ischias, wordt dat genoemd naar die specifieke zenuw. Ga rustig naar een fysiotherapeut want die heeft heel veel verstand van het bewegingsapparaat. Een fysiotherapeut kan ook heel goed inschatten of je naar een dokter moet als er vermoeden bestaat van een hernia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik begrijp uit de vraag dat er geen pijn in het been aanwezig is maar dat het plaatselijk (in de rug) pijn doet bij het bewegen van het been. Ischias lijkt mij dan niet het probleem. Verder fysio een prima advies en kan je zo naartoe zonder een verwijzing.