Hoe maak ik mijn voorhuid wat minder droog?

Ik heb na de seks met mijn vriendin allemaal scheurtjes in mijn voorhuid, ik heb laatst een candida gehad, kan het daar nog mee te maken hebben?

En kan je daar gewoon een vocht inbrengende crème op smeren? Bv. Nivea bodymilk?

Mvg, quincy

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
53.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je het niet kan eten, ook niet op je huid smeren. Kokosolie. (de extra virgin)
Heeft nog een milde anti schimmel werking ook, werkt ook als veilig glijmiddel.
(niet geschikt i.c.m condooms)

Antwoorden (4)

Een Candida Albicans schimmelinfectie kan een geïrriteerde huid geven. Huid-crèmes bevatten verschillende stoffen die extra irritant kunnen zijn (o.a. Nivea). Een van de meest zachte zalfjes is PUROL, een genezende zalf op basis van vaseline. Het is vet (zit in een klein plat blikje, te koop bij elke drogist), maar een geïrriteerde huid geneest wel snel. Het werkt op alle schrale en gekloofde huidplekken. Is eigenlijk een heel oud middeltje, dat nog steeds het beste werkt.
En misschien beter FF niet te vrijen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de PUROL niet na een dag heeft gewerkt toch naar de huisarts gaan; is misschien de schimmelinfectie nog niet helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een schimmelinfectie heeft tijd nodig om weg te gaan. Houd er rekening mee dat de schimmel zich ook in je ondergoed bevindt, en misschien ook in je broeken, hemden, beddengoed en handdoeken.

Zo word je dus telkens opnieuw besmet.

Je zult de zalf van de dokter dus een tijd lang moeten gebruiken, om ook elke her-besmetting meteen de kop in te drukken. Pas als je de zalf zo lang hebt gebruikt dat ook alle schimmelsporen uit je kleding, beddengoed en handdoeken zijn verdwenen, kun je ermee stoppen.

Het antwoord op je vraag is dus: gewoon nog een tijd doorgaan met de zalf (ik neem aan dat je die van de dokter hebt gekregen?).

Daarnaast kun je ook een creme gebruiken. Meestal werken de wat vettige cremes het beste. Maar bedenk dat die alleen de gevolgen verminderen, ze genezen niets.

Ik zou de creme niet vlak voor of vlak na de zalf gebruiken, maar een paar uur eerder of later, om te voorkomen dat er wisselwerking ontstaat. En ik zou de zalf niet vlak voor de sex gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:

Tip:
Zorg er bij het aanbrengen van de creme voor dat je geen schimmel overbrengt van jouw lichaam naar de creme. Bij creme uit een tube is dat vrij eenvoudig. Bij creme uit een potje eerst je handen wassen, dan één lik creme uit het potje nemen, en die aanbrengen. Nadat je de lik creme uit het potje op je vingers hebt genomen, het potje niet meer aanraken - eerst opnieuw je handen wassen.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goeie tip!
Het gevaar van mogelijke besmetting.
Ik heb dit met een Thuiszorg medewerker gehad met handschoenen aan n.b. Dit verwacht je toch niet.Toen ik er op wees, werd het amper onderkend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tsja, dikke kans dat het inderdaad samenhangt met de candida; ik neem aan dat je huisarts die vastgesteld heeft? Over het algemeen mag je wel verwachten dat de candida na een of twee weken smeren weg is. Als je al langer dan 2 weken smeert of als je huisarts het nog niet beoordeeld heeft dan zou ik een afspraak bij je huisarts wel adviseren. @Cryofiel en @jodokus52: wat de tip betreft; hoe groot achten we de kans dat een candida overleeft in een pot gevuld met schimmeldodende creme? Ik acht die kans 0%, of daaromtrent.
Overigens is miconazol ook bactericide. @elder161J en VS: of je de purol en miconazol kan combineren hangt er nog maar vanaf. Miconazol wordt meestal als creme voorgeschreven, maar het bestaat ook als zalf. Dus VS kijk even welke je hebt gekregen.
Als je de miconazol creme hebt gekregen dan kan je eerst de miconazol smeren en dan 20-30minuten later de purol.
Als je de miconazol zalf hebt gekregen dan kan je de miconazol en de purol prima over elkaar heen smeren, maakt dan ook niet uit welke je eerst smeert.
Wel eerst alles goed droogmaken voordat je een zalf smeert. Overigens: miconazol is géén antibioticum.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het was zeker niet mijn bedoeling om zo'n discussie te starten. Ik vind het wel van belang om het taalgebruik correct te houden; er bestaat sowieso al voldoende verwarring wat medische terminologie betreft. Waarom zou je niet gewoon 'antimycoticum' schrijven in plaats van 'antibioticum' als je 'antimycoticum' bedoelt?
Van een biochemicus en van een microbiologie nog meer zou ik verwachten dat dat onderscheid gemaakt wordt. Purol is een indifferent middel; ook dat mag een microbioloog weten. Daarmee is het volledig veilig, ook in combinatie met miconazol. "We zijn immers geen dokter."
Eh, jawel, ik wel.
Cryofiel
6 jaar geleden
@flipjeboot, over jouw opmerking over de overlevingskans van candida in een pot met schimmeldodende creme - Ik had het niet over de schimmeldodende creme (vraagsteller noemde die 'zalf'), maar over de algemene "vochtinbrengende" creme. Zeg maar "nivea" of "uierzalf" of wat dan ook. Die heeft geen schimmeldodende eigenschappen. Bij zulke cremes kan hygiene wel degelijk van belang zijn. Althans, voor zover ik als leek kan beoordelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel: Ah, ik dacht dat je het had over de miconazol. Maar ook met de verontreiniging in de purol zal het wel meevallen. Schimmels en bacteriën hebben immers ook voedingsstoffen nodig om te groeien en voort te planten; die voedingsstoffen zullen niet (of minimaal) in zo'n pot aanwezig zijn.
En zelfs al gaan bacteriën er in groeien, dan hebben we het in principe over normale huidflora. Eventuele groei van de schimmel is misschien nog een probleempje, maar die gaan door de miconazol meteen dood op de huid. Als ik dan nog even mijn oratie in mijn vorige reactie mag voortzetten: ook hier weer een voorbeeldje van onduidelijkheid door terminologie die door elkaar gebruikt wordt. Crèmes en zalven zijn niet hetzelfde.
Je eikel bestaat uit slijmvlies en is daardoor zeer gevoelig, ook voor zalfjes en crèmes. De ingrediënten van producten zoals Purol, uiercrème en Nivea kunnen stoffen bevatten waarvan de (bij)werking niet medisch is onderzocht. Het is onverstandig om slijmvlies aan dat soort producten bloot te stellen. Daarvoor kun je beter een product kiezen dat medisch, dus als geneesmiddel, is geregistreerd, zoals vaseline of (nog beter) vaselinecrème (Cetromacrogolcrème) die je voor een paar euro bij de apotheek of drogist kunt kopen.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
De eikel is toch geen slijmvlies? De dunne huid daarachter misschien wel, dat durf ik zo niet te zeggen, maar de eikel toch niet?
Pieter2011
6 jaar geleden
Jazeker, de eikel bestaat uit slijmvlies:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eikel_(anatomie)
Cryofiel
6 jaar geleden
Weer wat geleerd, bedankt!
Voor de "daad" insmeren met uierzalf.