waarom begin ik plots zeer sterk te zweten?

Soms heb ik het dat ik plotseling heel erg hard begin te zweten. Dit gebeurt soms zelfs als ik bijvoorbeeld gewoon in de klas zit, maar soms ook als ik in situaties kom die ik niet niet gewoon ben. Ik ben een jongen van 18 jaar. Dan zweet ik even hard als wanneer ik aan intense sport doe ofzo Weet iemand hoe dit komt en wat ik hieraan moet doen? Heb het 3 keer gehad op 2 maanden tijd, en daarvoor niet echt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21K

Antwoorden (3)

Het is normaal dat je flink zweet bij warmte, sporten, drukte of zenuwachtigheid. Toch vinden veel mensen het vervelend. Ze zijn bang om vies te gaan ruiken of om de hele dag een nat t-shirt te hebben.
Bovendien is er een groep mensen die meer dan anderen zweten.
Door te transpireren raakt het lichaam via miljoenen zweetkliertjes vocht kwijt. Dit vocht komt op de huid terecht en daar verdampt het. Op deze manier zorgt het lichaam bij warmte of grote inspanning voor een ideale lichaamstemperatuur.
Ook als het koud is heeft de huid een barometerfunctie; dan sluiten de poriën, waardoor de warme 'binnenshuis' blijft. Transpireren en transpiratievocht horen er dus gewoon bij.
De oorzaak
Waarom de een meer zweet dan de ander is niet altijd duidelijk. Verschillende oorzaken zijn: aanleg, grote lichamelijke inspanning, stress, angst, slechte conditie, koorts (bijvoorbeeld bij griep), een overactieve schildklier, een lage bloedsuikerspiegel, de menopauze (bij vrouwen), of een afwijking van de zenuwen die bij de zweetregulatie betrokken zijn.

Transpiratievocht is van nature geurloos, maar kan onaangenaam worden als het in contact komt met bacteriën, zoals die zich voordoen op de huid of in kleding. Daarom is een goede hygiëne van groot belang als je transpiratiegeurtjes wilt voorkomen.

Als je je dagelijks wast en schone kleding draagt, is er niets aan de hand.
Ook kun je je okselhaar scheren, zodat bacteriën zich daar niet in kunnen nestelen.
Je kunt ervoor kiezen een anti transpirant te kopen. Goede zijn: Odorex extra dry, Syneo 5 en therme 5 dagen behandelspray, het voordeel van deze middelen is dat je ze niet dagelijks hoeft te gebruiken, lees voor gebruik wel de gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het van mijn 16 tot 20e jaar ook gehad. Ik ben naar een arts gegaan. Hij vertelde me dat sommige jongens 'opvlieger'/overgang-achtige klachten kunnen hebben in deze overgangsfase. Tijdens het onderzoek kreeg ik toevallig ook een 'aanval' anders kon de arts niets aan me zien/onderzoeken. Ik weet natuurlijk niet of jij hetzelfde hebt, maar ik ben nu 47 en heb er na mijn 20e eigenlijk nooit meer last van gehad...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan een soort van Angst- / paniekaanval zijn.
Je kunt die situaties die vlak voor een aanval komt eens onderzoeken en kijken of je erachter kan komen waarom die je zoveel angst of onrust geeft.

Toegevoegd na 8 uur:
Als je tijdens met een Zweetaanval terug kan gaan naar die spanning die het heeft veroorzaakt, dan kan je jezelf kalmeren door de situatie te relativeren en door jezelf de situatie in je hoofd om te buigen zodat je jezelf weer veilig voelt.

Een Zweetaanval is eigenlijk niets anders dan dat je de energie op een niet constructieve wijze toepast. Want je aandacht gaat vanzelf naar het zweten toe en hoe vervelend dit wel niet is. Het is niet constructief omdat je daardoor niet met de oorzaak bezig houdt, maar met de symptoom.
Het zweten is de warmte die vrijkomt van de energie die dus verloren gaat aan de negatieve kanten. Net zoals een gloeilamp warmte geeft omdat de energie niet alles in licht kan omzetten.

In de klas ben je misschien bang dat je zo aan de beurt komt, of omdat die som erg moeilijk wordt. Het kan ook zijn dat de drukte je te veel wordt. Zo ben je wellicht bang om centraal te staan en af te gaan, of ben je perfectionistisch, of komen er teveel prikkels op je af.
Elk van die situaties kan je in je hoofd ombuigen en weer veilig maken zodat je de kalmte weer kan terugbrengen. Zonder dat die externe factoren veranderen. Alleen maar jou perceptie op jezelf en die situatie.