Wat is non inflammatiore pijnklachten met enthesopathie?

Een paar maanden geleden ging ik naar het revalidatiecentrum daar zeiden ze dat ze niet weten wat ik heb en me ook niet kunnen helpen. Nou heb ik een brief ontvangen waarin staat dat ik non inflammatiore pijnklachten met enthesopathie heb. Ik zou niet weten wat dat is. Kan iemand me helpen??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
non: niet /geen
inflammatiore: ontsteking
enthesopathie :aanhechtingspijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Enthesitis Aanhechtingspijn zonder ontsteking.

Antwoorden (2)

Inflammatoire pijnklachten zijn klachten die bij ontstekingspijn horen.
Enthesitis is een ontstekingsreactie op de plaats waar een of meer pezen vastzitten aan het bot.
Als er geen sprake is van een ontsteking, maar van irritatie wordt de term 'enthesopathie'gebruikt.

Het betekent dus: er zijn pijnklachten die op een ontsteking kunnen duiden. Er is geen ontsteking gevonden, er is sprake van irritatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pijnklachten die niet komen door een ontsteking en pijn bij de aanhechtingen van de spieren. Dat is geen diagnose, maar een beschrijving van je klachten. Met name de term enthesopathie wordt nog wel eens gebruikt als er sprake is van algehele spier- en gewrichtspijnen en een arts liever de term fibromyalgie - wat wél gezien wordt als een diagnose maar eigenlijk ook niet meer is dan een beschrijving van de klachten - niet gebruikt.

Het is vreemd dat je juist bij een revalidatiecentrum te horen krijgt dat ze je daar niet zouden kunnen helpen. Veel - zo niet alle - revalidatiecentra hebben tegenwoordig trajecten voor chronisch pijnpatiënten. Wanneer de oorzaak van pijnklachten niet gevonden kan worden of wanneer er wel een bekende oorzaak is maar de klachten niet oorzakelijk behandeld kunnen worden, kan zo'n traject iemand vaak enorm vooruit helpen. Misschien moet je de revalidatiearts eens concreet vragen naar de mogelijkheden van zo'n traject.

Als je klachten niet zo ernstig zijn dat een klinische of poliklinische multidisciplinaire behandeling in een revalidatiecentrum nodig is, kan fysio- of oefentherapie of haptonomie, eventueel aangevuld met ergotherapie en/of psychologische ondersteuning in de eerste lijn soms zinvol zijn. Allemaal een beetje afhankelijk natuurlijk van je precieze klachten, eventueel gevonden afwijkingen en de beperkingen die ontstaan zijn door de pijnklachten.