een gekneusde hak bestaat dat?

Sinds enkele dagen last van pijn en beurs gevoel tijdens het lopen aan de rechter hak. Bij het afwikkelen van de voet. Er is geen sprake van een blauwe plek ofzo maar toch. Weet iemand hier wat meer van. Gaat het over? Wel/niet naar de huisarts? Verkeerde schoenen?Ervaringsdeskundig met dit vreemde fenomeen; reageer alsjeblieft. Hoop wel dat de beantwoorder snapt dat ik de vraag serieus meen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Het kan van alles zijn, zie: http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaarden/FTR/Hielpijn_Voetklachten_text.html (technische verhalen voor de huisarts, maar misschien heb je er wat aan).
Ik heb zelf een keer een hielspoor gehad, inderdaad vooral pijn bij het afwikkelen, en bij het 'opstarten' - in de ochtend, of na een tijdje zitten - als de pezen en spieren weer moesten rekken: AU!.
Dat is overgegaan door consequent voorzichtig te rekken en te strekken.
Maar laat de huisarts er even naar kijken, die kan je het beste adviseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plantaire_fasciitis -> dat is iets beter leesbare info over een hielspoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het is een bot dus het kan kneuzen ik zou wel even naar de huisarts gaan

suc6
groetsje wietske
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bestaat inderdaad. Als je even onderstaande link bekijkt, krijg je alle info die je nodig hebt:
kalocka.blogspot.com/2007/04/marsvoet.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk heb je een slijmbeurs ontsteking in je hak... ga morgen even langs je huisarts...

Toegevoegd na 3 minuten:
Slijmbeursontstekingen kunnen voorkomen op twee verschillende plaatsen rond achillespees. Er zit een slijmbeurs tussen de Achillespees en het onderbeen en er zit een oppervlakkige slijmbeurs achter op de hiel. De klachten bestaan uit een lokale drukpijn aan de achterkant van de hiel. Het dragen van schoen kan dan erg vervelend zijn. Meestal is het voordurende meganische contact tussen hak en schoen ook de oorzaak van de bursitis op de hak.

De klachten bij een hielspoor bestaan uit een goed te lokaliseren vlijmscherpe pijn, met name tijdens het lopen wanneer de hiel wordt neergezet. Er komt op dat moment extra druk plaats op de hiel wat vervolgens de vlijmscherpe pijn geeft.

..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog niemand die je vraag rechtstreeks beantwoord, dus doe ik dat maar even.
Ja, een gekneusde hak bestaat. Kneuzen heeft niet perse met je botten te maken zoals veel mensen denken. Vaker is het spierweefsel wat gekneusd is. Dit wil zeggen dat het weefsel een flinke "opdonder" heeft gehad. Meestal uit zich dit in een blauwe plek.
Over het algemen zul je dus merken als je iets kneust, dit gaat niet zomaar vanzelf.
Lijkt me dus dat je hak niet gekneusd is.
Maar idd even naar de huisarts of eventueel een podoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kneuzen kan overal waar bloedvaten lopen. Ook een blauwe plek is een kneuzing. Dus van binnen en van buiten kun je bijna alles kneuzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hak enkel (of vooral) pijn doet bij het afwikkelen van je voet is hij niet gekneusd. Een hak kan wel gekneusd zijn, al komt het niet vaak voor omdat het een stevige plek is. Als er gene plek te zien is ligt het niet aan de schoenen, maar ik zou je wel aanraden stevige schoenen te dragen. Gymschoenen of wandelschoenen zijn het beste (zit niet lekker met deze pijn, maar het zorgt voor meer stevigheid en beschermt ook!). Je moet zeker naar de huisarts gaan. Het zou kunnen zijn dat je hem verdraait hebt, maar ik weet het niet zeker. Ga er echt heen! En in de tussentijd zou ik (geen idee of je het doet, maar ja...) absoluut niet gaan springen. Vooral geen trampoline. Veel sterkte!