Wat gebeurt er als er voedsel in de longen komt en deze erin blijft zitten?

Als je het er niet uit kan hoesten, wat gebeurt er dan met voedsel wat in de longen blijft zitten? Verteert het dan in de long? Of word het na een loop van tijd naar de keel toegebracht zodat je het kan doorslikken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
113.7K

Antwoorden (3)

Over het algemeen gaat dit ontsteken en krijg je een longontsteking.
Maar het is wel vrij lastig om voedsel in je longen te krijgen, je hoest het er uit voor dat het in je longen zit (maar nog aan het begin van je luchtpijp).

Toegevoegd na 2 minuten:
"Als iemand zich verslikt, komt er voedsel in de longen terecht. Dit voedsel zorgt eveneens voor een lokale ontstekingsreactie in de longen. Daarnaast zitten er allerlei bacteriën in het voedsel die bijdragen aan de ontstekingsreactie."

Het is trouwens niet zo dat je, als je een longontsteking hebt, ook voedsel in je longen hebt. Een longontsteking kan ook op andere manieren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer iemand zich verslikt, komt eten of drinken in de luchtpijp terecht in plaats van in de slokdarm. In de meeste gevallen krijgt iemand die zich verslikt een hoestbui. Hoesten zorgt ervoor dat datgene wat er in de luchtpijp is gekomen, daar als het ware uit wordt geblazen.
Als iemand moeite heeft met hoesten of niet meer kan hoesten, is het mogelijk dat er voedsel in de longen komt. Men kan zich ook verslikken zonder dat het opgemerkt wordt. Als men zich verslikt kan er een longontsteking ontstaan. Soms is dit levensbedreigend. Dan is er kans op verstikking. Het voedsel dat event. in de longen komt , verteerd niet. Voor die tijd is vaak de dood ingetreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de buisjes naar je longblaasjes zitten zweephaartjes die ongerechtigheden naar buiten werken. Zoals allerlei slijm, stofjes, etc. Die verzamelde proppen hoest je dan op. Zoals eenieder wel bekend is.
Die doemscenario's van longontsteking komen dus zo goed als nooit voor.