Kan je een beurs aanvoelend voorhoofd hebben door de zon?

Gisteren ben ik met mijn zusje (17) een dagje naar het strand gegaan, ze werd aan het eind van de dag al niet lekker; zoals een zwaar hoofd, misselijk met hoofdpijn en snelle polsslag. Ze is totaal niet verbrand, maar haar gehele voorhoofd voelt beurs aan (alsof ze een blauwe plek heeft), ook zit er vocht onder de huid, ook heeft ze last van een zwaar drukkende hoofdpijn. Ze wilt niet naar de huisarts gaan omdat ze denk dat het niets ernstig is. Maar ik maak me wel een beetje zorgen om haar. Weet iemand wat dit kan zijn? kan het kwaad? en/of heb je het zelf eerder meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan puur de warmte zijn, nog los van de zon. Is haar lichaamstemperatuur verhoogd, of was dat gisteren het geval?
Ritsuka
9 jaar geleden
Zonnesteek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even de huisartsenpost bellen voor advies. Heeft ze gisteren (en vandaag) wel genoeg water gedronken? Dit zijn wel symptomen van een zonnesteek:
http://www.zonnesteek.net/ Even een ORS maken, dan neem je het vocht veel makkelijker op:
http://www.vaccinatiesopreis.nl/ors/
(onder de pagina hoe zelf te maken)

Antwoorden (2)

"De huid is dus prima in staat zichzelf te beschermen tegen de zon, maar wel tot een bepaalde grens. Wanneer de huid té lang blootgesteld is aan zonlicht kan er zonnebrand of erytheem optreden. Zonnebrand is een teken dat de huid langer en aan meer UV straling blootgesteld is dan de huid kan vedragen.

Het gevaarlijke aan zonnebrand is dat je het niet direct in de gaten hebt. Pas na 8 tot 24 uur na de verbranding door het zonlicht merk je dat je verbrand bent. De huid wordt rood, pijnlijk en kan gaan vervellen. In sommige, meer ernstige gevallen, kan er zelfs oedeem (vochtophoping), blaren en koorts optreden. Deze verschijnselen die veel weg hebben van ontstekingsverschijnselen zijn een beschermingsmechanisme van de huid."

Vooral dat laatste is van belang. Misschien is het verstandig om toch even naar een huisarts o.i.d. te gaan.

Toegevoegd na 9 uur:
Zonnebrand:

Ga uit de zon. Koel de huid. Gebruik natte doeken of
gebruik een waterige aftersun-gel. Neem als het nodig is
een pijnstiller (max 500 mg). Laat blaren heel, prik ze niet
door. Blijf uit de zon zodat je huid zich kan herstellen. Ga
met zonnebrand naar de huisarts als een groot deel van je
huid door de zonverbranding gezwollen is, bij (uitgebreide
brand) blaren of bij koude rillingen, koorts, braken,
misselijkheid, hoofdpijn of hartkloppingen.

Zonnesteek:

Bij een zonnesteek ziet het slachtoffer bleek, zweet veel en
heeft last van hoofdpijn, braakneigingen en duizeligheid.
Haal het slachtoffer uit de zon en breng hem naar een
koele omgeving. Laat slachtoffer rusten en geen
inspanningen doen. Laat indien mogelijk slachtoffer niet te
koude (sport)drank drinken. Direct 112 (laten) bellen als
toestand niet snel verbeterd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is misschien nog geen 'echte' zonnesteek (waarbij de lichaamstemperatuur verhoogd is tot 40 graden), maar het klinkt wel als warmteletsel. Er is warmte-oedeem en misschien een hitte-uitputting. Dat komt dus niet direct door de zon, maar door de warmte. Het vasthouden van vocht (de zwelling), de hoofdpijn en de snelle hartslag passen daarbij.

Hoe dan ook: zorg voor verkoeling, en laat haar voldoende drinken gedurende de dag. Is ze moe en zwak en gaat ze daarom overdag slapen vandaag, maak haar dan regelmatig wakker om iets te laten drinken. Als ze zich vanavond nog niet beter voelt, zou ik voor de zekerheid haar ook 's nachts nog een keer laten drinken. Dat klinkt misschien extreem, maar het is ook extreem warm nu en zij heeft daar een extreme reactie op. ORS is bij iemand die voldoende kan drinken op zich niet nodig, maar gemakkelijk verkrijgbaar en met deze warmte zou ik het toch even halen. Is gewoon te koop bij de drogist. Het vult de elektrolyten aan en misschien knapt ze er net wat sneller door op.

Als het echt aanhoudt, of als ze veelvuldig gaat braken, verward is of buiten bewustzijn raakt, bel dan een arts.

Je kunt controleren of ze voldoende drinkt door te kijken naar de hoeveelheid en kleur van haar urine. Als die te donker wordt of als ze weinig plast, drinkt ze te weinig. Als ze moeite heeft vocht binnen te krijgen of houden (bijvoorbeeld doordat ze moet overgeven), wacht dan met deze warmte niet te lang om een arts te raadplegen want dan is ze echt zo uitgedroogd.

Als het oedeem en/of de hoofdpijn niet minder wordt maar erger, of als de snelle pols maar niet daalt, ze ondanks een verkoeling een hoge lichaamstemperatuur houdt, als ze andere symptomen krijgt of als je je zorgen maakt, bel dan een arts.