Waarom wordt er beweerd dat zeelucht goed voor je is?

In zeelucht zit namelijk veel zout en zout is een fijn stof. Van fijnstof is bekend dat het slecht is voor je gezondheid, maar waarom zou je dan juist zeelucht voor bijvoorbeeld astma patiënten aanraden? Er worden de meest uiteenlopende dingen beweerd op internet, maar heeft iemand hier een concreet antwoord op met eventuele ondersteuning van betrouwbare bronnen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zout is nog niet zo slecht voor je longen.
http://www.zoutkamerkampen.nl/voor-wie/luchtwegproblemen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry. Beter link
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/145823-wat-is-zouttherapie.html
Ivana
8 jaar geleden
Zeelucht is zuurstofrijk en zeer zuiver. Dat is voor iedereen goed, zeker voor mensen met longproblemen.

Het beste antwoord

Aan zee adem je (meestal) de lucht in die al een lange weg over het water heeft afgelegd. Die is dus wat stof betreft meestal heel schoon. Het zout in zeelucht is inderdaad ook fijnstof, maar dit fijnstof wordt gewoon opgelost in de longen en opgenomen in je bloed. Dat kan in ieder geval geen kwaad en is mogelijk zelfs gezond.
Daarin verschilt het van wat we normaal bedoelen als we het over fijnstof hebben: dat is "troep" die in je longen achterblijft en allerlei kwalijke gevolgen kan hebben, tot longkanker toe. Denk bijvoorbeeld aan het fijnstof dat een dieselmotor produceert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar er blijkt dus dat bijvoorbeeld ammoniak een erg schadelijke fijn stof is, terwijl dit ook een goed oplosbare stof is? Waardoor wordt dit verschil gemaakt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ammoniak hoort niet thuis in je lichaam. Het wordt weliswaar door je lichaam ook zelf gemaakt, maar dan als afvalprodukt dat zo snel mogelijk (via de nieren) weer wordt afgevoerd.
In lage concentraties is zout een stof die je zelfs nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan hard werken in grote hitte (avondvierdaagse): je zweet dan zoveel (zweet bevat o.a. zout) dat er een tekort ontstaat dat je kunt aanvullen met zouttabletten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling:
Zweet is niet veel meer dan water plus zout. Het water dat je verliest vul je weer aan door veel te drinken. Maar als je érg veel drinkt ontstaat er dus een zouttekort.

Andere antwoorden (1)

Zeelucht is (door de zeewind) relatief weinig vervuild, zeker in vergelijking met stadslucht. Zeker 100 jaar geleden was het verschil enorm.