Kan je ziek worden na een RX foto?

Ik heb vandaag een RX thorax laten maken voor controle op een longziekte. Sinds ik dat heb laten doen voel ik mij opeens sneller vermoeid nu voel ik mij misselijk en heb precies een zwakke polsslag en lage bloeddruk want als ik rechtsta ben ik draaierig en misselijk en ik voel een hele zwakke hartslag in mijn hals. Of is er iets anders aan de hand? Ik heb vandaag gegeten; toastjes met pate ,slaatje, fruit en water gedronken. Vanmiddag voelde ik mij ook heel even slap en beefde ik en snakte ik naar eten. Kan ik kanker hebben door die stralen of beginnende diabetes want zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of het kan terug aan mijn ijzer liggen nog geen 2 weken geleden vastgesteld of aan mijn hart want ik heb zondag in het ziekenhuis gelegen wegens tachycardie.?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hebt erg weinig gegeten, dat geeft ook klachten als duizeligheid, misselijkheid, en lage bloeddruk.
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat is er met je ijzer vastgesteld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Te lage ijzer
Ritsuka
6 jaar geleden
Dus je hebt een combinatie van stress, laag ijzer, weinig eten, en vermoedelijk ook wel niet goed slapen (hangt vaak samen met stress). Al deze factoren afzonderlijk kunnen de genoemde klachten geven die je noemt. En jij hebt ze allemaal bij elkaar.
Je hebt echt niet zomaar kanker of diabetes, je lichaam wil gewoon voeding en rust. Maar vraag het na aan je behandelend arts, ik neem aan dat je nog een vervolgafspraak hebt.

Antwoorden (2)

Nee.
De hoeveelheid straling die je oploopt is een fractie van de normale natuurlijke dosis.
Dat je je slechter voelt na de foto heeft daar niets mee te maken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij een thoraxonderzoek sta je bloot aan 0,1 mSv.

Iedereen staat dagelijks bloot aan straling. Het gaat hier om zeer geringe hoeveelheden achtergrondstraling, welke wordt uitgedrukt in
millisievert (mSv). In Nederland ontvangen wij ongeveer 2 mSv per jaar, door straling uit de aardbodem, uit het heelal en bijvoorbeeld ook uit bouwmaterialen als gips en beton. In hooggelegen en bergachtige
oorden kan deze achtergrondstraling zelfs oplopen tot 10 mSv per jaar.
De dosis van een gewone röntgenfoto van hart en longen komt overeen met de dosis die men oploopt tijdens een vliegreis naar Japan. Deze bedraagt ongeveer 0,1 mSv.

Toegevoegd na 20 minuten:
Waarom je je vandaag slap en misselijk voelde, kan ik natuurlijk niet beantwoorden.
Deze vraag kun je aan de huisarts voorleggen.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Maar na een vliegreis naar Japan voel ik me ook altijd slap en misselijk.
Erna55
6 jaar geleden
Dat zal dan vooral aan je jetlag liggen...
Nee je kunt er niet ziek van worden, Ik denk eerder dat jij je niet prettig voelt door alle spanning opgelopen door de spanning die je voelt door het maken van de foto en wegens de reden waarom die foto gemaakt is. Stress dus, daardoor ga je ieder zuchtje en kriebeltje wat je normaal niet opmerkt ervaren als heel verontrustend, waardoor je nog meer gaat voelen. Gaat vast wel over als je een paar dagen verder bent
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Pas op met het stellen van een diagnose. Vanuit je profiel kan ik niet opmaken dat je daarvoor bevoegd bent. De kans dat het stress is, is zeker aanwezig, maar je bent onbekend met de totale casus en wat je hier zegt zou heel verkeerd kunnen zijn. Dus nogmaals, pas op met het stellen van een diagnose (de conclusie dat het stress is).
anneliez
6 jaar geleden
o het was niet mijn bedoeling een diagnose te stellen, allen om te zeggend at de mogelijkheid bestaat dat je , juist omdat je bang bent iets te voelen, ook iets gaat voelen, soort roze olifantjes idee
anneliez
6 jaar geleden
misschien had ik spanning moeten zeggen ipv stress