Is het normaal als je geen reflexen hebt?

Ik ben 44 jaar heb rugklachten en na onderzoek van de neuroloog blijk ik geen pees reflexen te hebben is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Nee normaal is het niet. Vraag raad bij je arts

Reflexonderzoek is belangrijk bij alle aandoeningen van het zenuwstelsel en helpt vooral te bepalen of de aandoening betrekking heeft op hoog (hersenen) of laag (ruggenmerg, hersenstam) gelegen neuronen. Zo is de voetzoolreflex bij alle neurologische aandoeningen van het grootste belang, aangezien de uitkomst ervan een aanwijzing is voor het niveau (hersenen of ruggenmerg) waarop zich problemen voordoen. Een afwijkende voetzoolreflex is een aanwijzing voor de hoogte waarop de motorische neuronen zijn aangedaan. Bij aantasting van deze neuronen boven het niveau van het segment van het heiligbeen strekt de grote teen zich uit (extensie), terwijl de andere tenen zich spreiden. Bij mensen in een diep coma of met een aandoening van de hersenstam ontbreekt de voetzoolreflex soms.
Overdreven sterke reflexen kunnen wijzen op een aandoening van hoog gelegen motorische neuronen (dus in het centrale zenuwstelsel). Dat is bijvoorbeeld het geval bij een hersenbloeding of een herseninfarct. In dat geval zal bij het onderzoek naar de motorische functies ook sprake zijn van een verhoogde spierspanning. Bij aandoeningen van de laag gelegen motorische neuronen zijn de reflexen traag of ontbreken zelfs helemaal. Dit geldt ook voor stoornissen in de verbinding tussen zenuwen en spieren (neuromusculaire verbinding) en spierziekten (myopathieën).
Na een normale reflex duurt het soms ongebruikelijk lang voordat ontspanning optreedt; wat wijst op een te traag werkende schildklier hypothyreoïdie. Als één reflex verminderd is terwijl alle andere normaal zijn, is er sprake van een probleem in het ruggenmergsegment dat verantwoordelijk is voor deze bepaalde reflex (radiculopathie). Men kan dan dus de precieze herkomst van de afwijking aanwijzen.
Door een reflex op te wekken aan één kant van het lichaam, wordt bij verschillende ruggenmergaandoeningen ook een reflex aan de andere kant opgewekt. In dat geval wekt een links opgewekte kniepeesreflex dezelfde reflex dus ook in de rechterknie op, wat een gekruiste reflex wordt genoemd.
Oppervlakkige reflexen kunnen bij beschadiging van motorische neuronen helpen bepalen of het hierbij gaat om centraal gelegen (dus in de hersenen) of perifeer gelegen (dus in het ruggenmerg of hersenstam) motorische neuronen. Ze bewijzen bovendien goede diensten bij het onderzoek van mensen met ruggenmergletsel en andere specifieke aandoeningen van het ruggenmerg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit is niet normaal. Ik zou het met je neuroloog verder bespreken.