Na 4 tot 5 dagen moet je weer op je voeten kunnen staan. Ook zou de pijn dan verminderd moeten zijn. Is dit niet het geval, neem dan alsnog contact op met de huisarts. Als je een paar dagen na de "misstap" weer gewoon op je enkel kunt staan en in staat bent om te lopen, kun je ervan uitgaan dat je een lichte verstuiking hebt. Vrijwel iedereen kan 6 tot 8 weken na een verzwikte enkel weer normaal functioneren en na 8 tot 12 weken weer sporten. Het is raadzaam om 2 tot 3 weken helemaal niet te sporten, en daar pas weer mee te beginnen als de pijn- en zwikklachten weg zijn.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/bewegen/24112/verstuikte-of-verzwikte-enkel-vergt-geduld
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer je enkel niet teveel te belasten en laat 't geleidelijk genezen. Gun het tijd. In rust kan je er het beste iets kouds tegen aan houden

Good luck
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mijn fysiotherapeut duurt het herstel van een flinke verstuiking (waarbij een of meer bandjes beschadigd zijn) 100 dagen, tot zelfs 200 dagen tot volledig herstel.

Een 'gewone' verzwikking kan daarentegen al binnen enkele dagen vrijwel hersteld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzwikt zou niet zo lang moeten duren. Als het gekneusd is duurt het langer. Bij verzwikt ben ik meestal na een paar dagen weer aan de wandel. Maar dat verschilt per persoon.

Tegen de pijn gebruik ik Arniflor van VSM. Ik heb daar baat bij. Maar sommige mensen zijn er allergisch voor en krijgen er jeuk van. Dat is niet fijn als je moet krabben op een verzwikte of gekneusde plek. Dus probeer het eerst uit op een plekje op je arm ofzo.

Duurt het te lang, ga dan naar de dokter. Er kan meer aan de hand zijn. En dat heb je vaak bij je enkel niet door.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arniflor kan het genezingsproces versnellen, maar het helpt niet tegen de pijn.
Wat te overwegen is, is een fysiotherapeut de enkel te laten tapen. Bepaalde bewegingen kunnen dan niet (vooral dus de bewegingen naar buiten en ook naar binnen). Je stabiliseert de voet en ondersteunt het gewrictht en de banden.

Aangenamer om te lopen en minder pijn.

De tape kan om de paar dagen / week, dit ter beoordeling van de thearpeut, worden aangepast en steun vermindert.

Hoe lang het duurt hangt van de mate van beschadiging van banden/gewricth af. En dan nog kan dat van persoon tot persoon verschillen. Helaas dus geen antwoord zo op te geven.

Succes met herstel.