De oorzaken van anorexia nervosa en boulimia nervosa zijn onbekend en in ieder geval complex. Er spelen culturele, sociale, psychologische en biologische factoren een rol in het ontstaan. De factoren die momenteel het vaakst genoemd worden zijn de culturele nadruk op slankheid, persoonlijkheidsfactoren zoals weinig zelfvertrouwen, problematische verhoudingen in het gezin en biologische aanleg factoren, zoals de aanleg voor vetzucht of de aanleg voor een affectieve persoonlijkheidsstoornis.

De onmiddellijke aanleiding van een eetstoornis kan zeer divers zijn en kan variëren van een verhuizing, een andere school, het verlies van een geliefd persoon, maar ook een opmerking over het uiterlijk die door de betrokkene als negatief wordt ervaren.
fremar
13 jaar geleden
Anorexia Nervosa ontstaat waarschijnlijk door een combinatie van biologische (genetische), sociale, en psychologische factoren. Psychologische factoren die van invloed zijn op het ontstaan van Anorexia Nervosa zijn o.a. perfectionisme en een negatief zelfbeeld. Het is soms moeilijk vast te stellen of een bepaalde situatie de oorzaak of het gevolg is van Anorexia Nervosa. Een conflict in het gezin bijvoorbeeld, kan Anorexia Nervosa niet veroorzaken, maar het kan de stoornis wel in stand houden of verergeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen die denken dat ze te dik zijn. En daar zo verdrietig en haat hebben dat ze nauwelijks iets eten. Die zich dan ziek voelen en vaak zit er dan nog vaak een probleem boven op. Maar dan kunnen zich niet meer concentreren dat heel erg slecht is omdat het afvallen een soort verslaving is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen een gestoord lichaamsbeeld hebben.
Omdat de anorexia patiënten zichzelf te dik vinden, verleggen zij hun gewichtsgrens steeds maar naar beneden, en gaan zo door met hun vermagering. Dit geldt enkel voor het eigen lichaamsbeeld, want meestal hebben de patiënten een juiste kijk op andermans gewicht en lichaam.
Misschien hebben ze angst om volwassen te worden.
Zij ervaren met angst de overgang naar volwassenheid. Op hormonaal gebied verkeert de patiënte in een toestand zoals vóór de puberteit.
Onvolmaaktheid wordt als een mislukking beschouwd bij de patiënten en dit lijdt ook tot anorexia.
Meestal ligt de oorzaak van magerzucht bij verschillende factoren die samen spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral onzekerheid