Hoe deden onze oma's het vroeger met de overgang en opvliegers.

Is er iemand met goede tips? medicatie wil ik (nog) niet slikken.
De opvliegers komen met name s'nachts en daarvan lig ik soms uren wakker.
Is er misschien een huis tuin of keuken middel wat werkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Antwoorden (6)

Misschien wil je dit antwoord niet horen maar het schijnt dat Isopo 40 je van de opvliegers af kan helpen. Het is verkrijgbaar in natuurwinkels.
Hoe oma dat deed vroeger weet ik niet

Toegevoegd na 9 minuten:
RECEPTEN:

Lavendelolie ( bij spanning en hoofdpijn)

Doe 100 ml gedroogde lavendel bloemen in een glazen pot met goed afsluitende deksel. Giet 300 ml amandelolie overheen. Roeren totdat de bloemen onder de olie komen te staan. Goed afsluiten. Label het potje met de hoeveelheden erop en de datum. Potje blijft twee weken staan trekken. Probeer iedere dag te schudden, zodat de eigenschappen rijkelijk in de olie komen. Daarna zeven door een linnen doekje. Goed uitpersen zodat niet veel olie verloren gaat. In een donkere fles bewaren Optioneel: 15 druppels essentiële lavendelolie eraan toevoegen.

Snelle methode

Dezelfde hoeveelheid gedroogde bloemen en olie in een au bain marie pan doen. Water in de grotere pan gieten en op een zacht vuurtje enkele uren koken. Af en toe roeren. Houd de pan in de gaten, zodat het niet aanbrandt. Daarna laten afkoelen, zeven en in een donkere fles bewaren voor gebruik. Optioneel 15 druppels essentiële lavendelolie aan toevoegen

Tip: Bij slecht slapen

5 druppels essentiële lavendel olie op het hoofdkussen sprenkelen of 6 tot 10 druppels in de slaapkamer verdampen

Thijm thee (bij duizeligheid) 3 x per dag een kopje thijmthee drinken. 1 theelepel per kopje.

Gemberthee (bij minder zin in seks)

Breng een kopje water met 3 gram verse gemberwortel aan de kook. Daarna 10 minuten afgedekt laten afkoelen. Doe deze thee door de zeef en warm opdrinken. Herhaal dit enkele avonden achter elkaar.

Sesam balletje (bij slap gevoel)

100 ml sesam boter

100 ml poedermelk

25 ml fijn gesneden amandelen

25 ml fijn gesneden gedroogde abrikozen

25 ml sesamzaadjes

1 eetlepel calcium poeder

1 eetlepel vlokken kokosnoot

Meng dit goed door elkaar totdat het een dikke brei wordt. Maak hiervan balletjes en eet naar behoefte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze oma's ondergingen de overgang, omdat er niets anders opzat.
Nachtelijk zweten is heel vervelend. Zorg ervoor dat je alleen katoenen kleding draagt en slaap niet onder een synthetisch dekbed, want dat verergert het zweten alleen maar. Laat altijd een raam open voor de broodnodige frisse lucht.
Als je 's nachts wakker ligt kun je beter even opstaan, wat simpels gaan doen zoals een eenvoudig, saai boek lezen en dan zul je merken, dat de slaap vanzelf weer terugkomt. Trek ook weer schone (katoenen) nachtkleding aan.
Welterusten...............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Japanse vrouwen kennen geen opvliegingen, er bestaat zelfs geen woord voor in de Japanse taal. Waarom niet? Omdat Japanners veel soja eten en soja bevat een natuurlijk oestrogeen. eet iedere dag een bakje sojavla en je opvliegingen kunnenreduceren van 10/15 per dag naar 2/3! Het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zakdoek met odeklonje. En dat was alles wat er was en soms een akkertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
een akkertje?? bedoel je een afzakkertje, en zijn er letters weggevallen? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,alleen de akkertjes zijn weggevallen, want uit de tijd. Akkertjes waren ouweltjes gevuld met(denk ik) aspirine. De voorloper van Chefarine 4 , die op zijn beurt weer is vervangen door het minder slechte paracetamol. De afzakkertjes werden niet zo vaak genuttigd,want te duur,vooral voor arbeiders. Als er bij ons thuis vroeger een feestje was,ging pa of ma naar de slijter voor een maatje jenever, ik dacht ongeveer een kwart liter en dat was,althans bij ons thuis een hele uitgave. Maar het ging over akkertjes, dus hierbij.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor de uitleg keesje, + :)
Mijn oma nam altijd wisselbaden voor de voeten. Ze nam 2 teiltjes en vulde een met warm-(38 graden) en de andere met koud water ( 10 graden). Ze deed er de bellen van de hop in. Weet je wel, die plant met die belvormige groen-gele bloemen die ze ook voor bier maken gebruiken. Ze baadde haar voeten dan om en om steeds zo`n 5 min. Dit hielp tegen opvliegers. Ook rode bieten bevatten stoffen die inwerken op de vrouwelijke geslachts organenen. Die worden dan ook bij overgangsklachten warm aan bevolen.
Ook dronk ze overdags regelmatig thee die ze maakte door 1 theel. rozemarijn in een kopje te doen en er kokend water op te gieten. Wel 10 min. laten trekken. Drink hiervan tweemaal daags 3 koppen.
amc
13 jaar geleden
's nachts is inderdaad een lastige. Ik heb wel gehoord dat je eerder moet stoppen met alcohol drinken dus ik drink geen alcohol meer na 20.00 uur. Dat helpt bij mij in elk geval.
En in dit artikel heb ik ook nog andere handige tips gevonden en ik sport daar ook, wat heel fijn is en ik heb er minder last van.