Waarom zijn preventieve scans verboden in Nederland?

Ik lees net in de krant dat men preventieve scans wil gaan toestaan in Nederland. Waarom zijn deze eigenlijk uberhaubt verboden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Preventieve scans zijn niet verboden in Nederland.
Ik krijg ieder jaar een preventief onderzoek.

Als je de total bodyscan bedoelt: De totale onderzoeken zijn nu in Nederland verboden. Maar duizenden mensen wijken uit naar het buitenland om zich toch te laten doorlichten. Veel klinieken net over de grens.
Total Bodyscan overzicht en prijzen:
Al jarenlang is Privatescan aanbieder van de meest uitgebreide Total Bodyscan voor de laagste prijs van Nederland. Privatescan garandeert u de laagste prijs.
http://www.privatescan.nl/total-body-scan/prijzen?gclid=CPjk3cuKqLsCFUcV3goddkQAVQ

Er zijn verschillende redenen om dit te verbieden:
* Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) leidt ongericht onderzoek tot onnodig vervolgonderzoek, door zogenoemde fout-positieve uitslagen.
* Als dat in Nederlandse ziekenhuizen gaat gebeuren worden de wachtlijsten voor mensen die wel iets mankeren, nog veel langer.
* De kosten voor de zorg zullen hoe dan ook alweer stijgen. En wie zal dat betalen?
* Mensen gaan zich onnodig patient voelen en willen dan vanalles wat niet nodig is.
Dit geeft extra druk op de medische sector.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eerst moeten dus de voorwaarden heel duidelijk worden gemaakt.
Om maar iets te noemen: onderzoeken met contrast vloeistof zijn niet zonder gevaar, maar in die klinieken waar dat nu gebeurt is er geen controle en worden mensen vaak niet goed voorgelicht.

Hier nog een .pdf van de Consumentenbond.
http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/gidsarchief/consumentengids/2013/201306p14_Total_body_scans.pdf;jsessionid=C80B22296CE233EE411538F205033C33?bodyClass=dossiers+overview
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is incorrect te zeggen dat preventieve scans niet verboden zijn. De waarheid is dat de meeste preventieve scans in Nederland gerantsoeneerd, dus verboden zijn, niet allen de full body scans. Probeer maar eens een periodieke scan te krijgen als je een van de zeldzame 6-8.000 ongeneeslijke zeldzame ziektes hebt. Die krijg je niet, met als argument dat de ziekte ongeneeslijk is, dus dat het niet zou uitmaken voor je uiteindelijke uitkomst. Je leven wordt al gelijk opgegegeven. Of je krijgt een nutteloze type scan aangeboden (doekje voor de wonde) zoals een goedkope echo zonder contrast, die, in tegenstelling tot de MRI met contrast, het verspreiden van de ziekte op tijd kan ontdekken. De patient wordt daardoor niet tijdig levensverlengend behandeld, zelfs al is dat geen genezing. Die rantsoenering kost of bekort onnodig per jaar duizenden levens. Nee, je huisarts kan niets voor je betekenen om zulk soort scans te krijgen, want de radioloog is de echte gatekeeper en die zal altijd, een specialistenverwijzing eisen in zulke gevallen. Die krijg je als patient niet omdat de specialist een rantsoeneringsafspraak heeft met de overhheid via rantsoenerende instanties zoals de NZA, Gezondheidsraad, RVZ, BOM commissie etc. De specialist krijgt de echte preventieve scan met MRI (of CT) niet betaald, noch direct via basisverzekering, noch indirect via aanvullende verzekering, want verzekeraars mogen van de overheid helemaal geen extra dekking bieden. Ook krijg je daarom nimmer de preventieve scans voor zeldzame ziektes vergoedt als je die over de grens in het buitenland laat doen. De Duitse radiologen die ik daar spraks zijn verontwaardigd dat patienten niet de best mogelijke zorg, dus zulke levensverklengende scans in Nederland kunnen krijgen, zelfs niet als je uit eigen zak wil betalen. In Duitsland kan dat well. In Belgie ook. Hier is een van de vele rantsoeneringslijsten (deze is NZA) die Nederland heeft:
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/ziekenhuiszorg/actueel/Wat-is-verboden-en-toegestaan-bij-ziekenhuisdeclaraties/ Het is daarom niet verbazend dat met het nauwelijks met scans screenen van Nederlandse patienten of goedkope ondoelmatige scans gebruiken, Nederland net uitkwam als het land met de hoogste kankersterftes van de omringende landen (met verschillen van 10-20%!), en dat was nog maar gebaseerd op cijfers tot en met 2007.. Zie http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/24295_hoger_kankersterfte_in_nederland_dan_buurlanden/