Betekent één dof en piepend oor dat ik doof begin te worden?

Sinds een maandje wordt mijn rechter oor opeens dof en hoor ik voor enkele seconden een piep. Dit komt een paar keer per week voor en duurt een paar seconden (10-30 sec). Betekend dit per se dat ik doof begin te worden? Deze symptomen kwamen heel erg plotseling en zijn nooit erger of minder erg geworden. Alhoewel ik soms wel koptelefoon of oortjes gebruik, hou ik het geluid laag. Ik ben een half jaar geleden hard op mijn rechteroor geslagen, waardoor die voor een paar minuten dof werd en ik gepiep hoorde, maar de symptomen zijn veel later gekomen dan dat. Ook toen ik later een klap op mijn oor kreeg, voelde mijn oor weer dof aan, maar dit hield na 30 seconden weer op.

Verwijderde gebruiker
12 maanden geleden
1.7K
anneliez
12 maanden geleden
Begin eens met een afspraak bij de dokter om te zien of er oorsmeer verwijderd moet worden.Dan kun je al oorzaken vinden of uitsluiten

Antwoorden (1)

Het is een bekend verschijnsel, en hoeft niet met doofheid te maken te hebben.
Ook een oorprop, een verminderde lichamelijke conditie of stress kan een tijdelijke piep in het oor geven.
Theoretisch zou het erger kunnen worden, als bijvoorbeeld de stress toeneemt. Dan wordt het tinnitus.

De meest voorkomende oorzaak van tinnitus is schade aan je gehoor. Dit ontstaat meestal door te lang naar harde geluiden te luisteren. Zoals luide muziek op een concert of luide geluiden op de werkvloer.
Als je gehoor beschadigd is, dan moeten je hersenen extra hard werken. Dit kan ervoor zorgen dat je hersenen te veel onder druk komen te staan en je tinnitus krijgt.
Maar je hersenen kunnen ook op andere manieren onder druk komen te staan, met tinnitus als gevolg. Zo kan dit gebeuren door een hersenschudding, een hersenvliesontsteking, een hersentumor, ouderdom, bepaalde medicijnen of stress.
SimonV
12 maanden geleden
ronron1212
12 maanden geleden
De precieze oorzaak van tinnitus is vaak niet te achterhalen. Tinnitus kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan (te veel) lawaai, maar ook van afwijkingen aan het gehoororgaan, de hersenen of het kaakgewricht. Daarnaast komt het voor als bijverschijnsel van andere aandoeningen of ontstaat het als bijwerking van bepaalde medicijnen. Ook stress kan een rol spelen. Uw KNO-arts zal met u bepalen of verder onderzoek naar mogelijk behandelbare oorzaken bij u nodig is.
https://www.kno.nl/patienten-informatie/oor/oorsuizen/