Bij een mri scan moet je alle metalen voorwerpen uitdoen, zoals sieraden, ringen, kettingen e.d. Als je een metalen pin in je lijf hebt (bv in je been of arm) moet je dat van te voren melden. Nog in het uitkleedkamertje krijg je de vraag welke muziek je wilt beluisteren. Bij mij was er een heel gevarieerd aanbod. De muziek krijg je via de koptelefoon, die er dan voor zorgt dat je het brommen van het mri apparaat niet hoort. Je gaat in een broekje en shirt op een smalle tafel liggen. De scan duurt zo'n 20-30 minuten en is geheel pijnloos.
Je krijgt een "alarmknop" in je hand die je kan gebruiken als er iets niet goed met je goed (komt eigenlijk niet voor, behalve bij heel zieke mensen misschien). Verder moet je de gehele tijd heel stil liggen. Vraag of ze niet alle lampen boven je hoofd aan willen doen (als je tenminste niet voor je hoofd gaat) want door het stilliggen kijk je heel veel naar boven en de lampen kunnen akelig in je ogen schijnen. Zoals gezegd, natuurlijk geldt dit niet als je een hoofdscan moet laten maken.
Succes en sterkte, maar er is niets om je bang voor te maken

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn mri scan (van de voet) dateert van 4 weken geleden.

Heb nog vergeten te melden dat het apparaat boven je heen en weer beweegt, maar ook daar merk je niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk niks en je voelt er ook niks van. Hooguit een spuitje met contrastvloeistof. Zorg er alleen voor dat je rustig ligt anders moeten ze weer overnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om uw veiligheid te kunnen garanderen gelden onderstaande voorzorgsmaatregelen:

Neem geen metalen voorwerpen mee in de MRI-ruimte. Denk hierbij aan sleutels, pennen, metalen munten, brillen, zakmessen, sieraden, horloges, gehoorapparaten, haarspelden, riemgespen, enzovoort.
Mascara kan metalen deeltjes bevatten. Gebruik daarom geen mascara.
Hebt u metalen voorwerpen in uw lichaam, zoals kunstgewrichten, kunstkleppen, metalen clips, neem dan contact op met uw behandelend arts.
Metaalbewerkers en lassers hebben soms kleine metaalsplinters in het oog. Deze splinters kunnen het oog beschadigen wanneer ze in het magnetisch veld komen. Meld dit vooraf bij uw behandelend arts.
Patiënten met een pacemaker, neurostimulator of een inwendige insulinepomp komen in principe niet voor een MRI-scan in aanmerking. Meld daarom altijd aan uw behandelend arts of uw dergelijke inwendige apparaten hebt.

Bij MRI van de buik kan het nodig zijn dat u voorafgaand contrastvloeistof te drinken krijgt van de laborant. Als dit noodzakelijk is, krijgt u dit te horen bij het maken van de MRI-afspraak.

Het is belangrijk dat u gedurende het onderzoek stil kunt blijven liggen.

Net als bij gewone magneten en radiogolven voelt u hier niets van.
Wel hoort u tijdens de opnamen een kloppend/tikkend geluid. Het tikkende geluid is niet continu, maar in sessies van enkele minuten, en het verschilt in sterkte en tempo. U krijgt van de laborant een koptelefoon op om dit geluid te dempen. Door de koptelefoon kunt u eventueel naar de radio luisteren of een eigen meegenomen cd beluisteren. Deze cd kunt u voor aanvang van het onderzoek geven aan de laborant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk niks! gewoon stil blijven liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 uur stilliggen, misschien krijg je een infuus met contrastvloeistof en dat apparaat maakt een hele berg lawaai. En ik moest heel de tijd inademen en uitademen op commando door een bandje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Een uur? De hele familie hoeft er niet doorheen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lag er een uur in hoor...
paulus811
12 jaar geleden
Ok, dat zou kunnen. Ik was er na 20 minuten al weer uit. Het hangt van hetgeen gescand moet worden af hoelang je erin moet. De flauwe min is niet van mij, geef je een + ter compensatie.
Neem eigen muziek mee, je krijgt een koptelefoon op en eigen muziek voelt vertrouwd. Probeer je ogen dicht te doen en aan leuke dingen te denken, er kan echt niets gebeuren.

Doe niet al te warme kleding aan, het kan best warm worden in de scanner. Ook mag je geen make up op, de metaaldeeltjes in de make up kunnen de scanner verstoren.

Het doet geen pijn (en ik spreek uit ervaring), maar zal ook eerlijk zijn dat het voor sommige mensen een benauwde ervaring kan zijn omdat de buis waar je in ligt niet heel groot is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er helemaal van af welk gedeelte door de mri moet - ik was niet in de buis omdat het om mijn voet ging.
paulus811
12 jaar geleden
Dat klopt, je hoeft er niet altijd met je hoofd in. Maar omdat coolgirl zegt dat ze IN de mri scanner moet heb ik dat eigenlijk aangenomen.