hoe verminder je littekens van brandwonden?

Ik heb mij een paar dagen geleden verbrand en heb daardoor (2e-graads denk ik) brandwonden. Ik heb daardoor nu 5 littekens. Mijn vraag is hoe ik deze verminder? Ik heb op internet gekeken maar daar kreeg ik alleen maar dure zalfjes etc.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik was verbaasd over het verschil in genezing toen ik een brandwond met de door de huisarts voorgeschreven Flammazine (zilversulfadiazine) had ingesmeerd. Er is nu nauwelijks nog iets van te zien, terwijl een eerder brand litteken nog steeds zichtbaar is.
tinus1969
6 jaar geleden
@4pokes500, wat adviseert de huisarts?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet gevraagd tinus
Summo
6 jaar geleden
Als de verbranding een paar dagen geleden heeft plaatsgevonden heb je daar nog wonden van, en geen littekens volgens mij, en hoe weet zeker dat het tweedegraads is zonder arts?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@summo, door verschillende beschrijvingen van internet te lezen, ik zei ook 2e- graads denk ik daarom.

Het beste antwoord

oppervlakkige graad II: vanuit de vele nog resterende epitheliale elementen volgt spontane re-epithelialisatie met genezing binnen 2 à 3 weken

Toegevoegd na 3 minuten:
De zogenaamde gespecialiseerde littekencrèmes zouden volgens verschillende artsen immers geen toegevoegde waarde leveren aan het herstel van het litteken. Dokter Dierickx: 'Een hydraterende crème is vooral effectief door de massage waarmee je hem insmeert. Het is niet
zozeer de crème maar wel de masserende beweging die de fibroblasten in de huid stimuleert zodat je een mooier litteken krijgt.' Toch gaat dokter Dierickx niet akkoord met de bewering dat specifieke littekencrèmes geen extra effect kunnen opleveren. 'Zolang een wonde op een normale manier geneest, kan je aan de slag met ee hydraterende crème, maar als we zien dat het met een litteken de verkeerde kant opgaat, als het bijvoorbeeld dik wordt, gaan we
toch gespecialiseerde crèmes, vaak met siliconen, gebruiken.'
Hydraterende crèmes, zoals de klassieke blauwe Niveacrème of Vaseline, vind je bij de supermarkt en de drogisterij.
fremar