hoe ontstaat kuitkramp ?

Omdat ik s,ochtends nogal eens last heb van kuitkramp ? en wat kun er tegen doen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ontstaat kuitkramp is bovenstaand uitgelegd. Om het tegen te gaan moet je je niet meer uitrekken met " lange tenen" maar altijd met geflexte voeten (zeg maar " kapstok-tenen"). Dat helpt mij prima!

Het beste antwoord

Wat is kuitkramp?
Kuitkramp is het plotseling samentrekken van de spieren in je kuit. De spier verkrampt, waardoor er een felle, stekende pijn in de kuit optreedt. De kramp in de kuiten wordt als zeer vervelend ervaren. Dit komt o.a. doordat de kramp meestal plotseling tijdens de slaap of tijdens half slapen/half wakker zijn optreedt.

Kramp in de kuiten
Kramp in de kuiten kan iedereen krijgen, maar het kan in de volgende gevallen vaker voorkomen;

Ouderen hebben sneller last van kuitkramp.
Wanneer je zwanger bent kun je last hebben van kuitkramp, na de zwangerschap verdwijnen de klachten meestal vanzelf weer.
Er kan een tekort zijn aan magnesium
Veel zitten kan kuitkramp veroorzaken
Intensief gesport hebben kan kuitkramp tot gevolg hebben door overbelasting van de spieren.
Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, b.v. het Atkins Dieet, kunnen in de eerste strenge dieetfase (inductie) regelmatig last van kuitkramp hebben

Wat kan je doen tegen kuitkramp?

Neem vaker een banaan, een banaan is rijk aan magnesium. In plaats hiervan kun je ook een tabletje magnesium per dag nemen (voedingssupplement).
Neem dagelijks één multivitaminetablet.
Zorg dat je warm blijft tijdens de slaap, het dragen van warme sokken in bed kan helpen.
Maak iedere dag een wandeling, lekker doorstappen in de buitenlucht werkt positief op de bloedsomloop en je beenspieren blijven in goede conditie.
Drink voldoende, 6-8 glazen per dag is het minimum. Probeer water of kruidenthee te gebruiken.
Bepaalde kruiden zoals cayennepeper, gember en knoflook zijn goed voor de bloedsomloop. Knoflook is verkrijgbaar in de vorm van capsules.

Het moment dat je kramp hebt
Word je overvallen door kramp in de kuit, dan kun je het beste zo snel mogelijk opstaan. Plaats het been wat pijn doet naar achter, duw terwijl je het been strekt met je tenen hard op de vloer. Op deze manier hef je de kramp in je kuit op. Wanneer je hele heftige kramp hebt gehad, dan kan het zijn dat je de volgende ochtend een pijnlijke kuitspier hebt. Dit trekt in de regel na een dag weg.

Wanneer de kramp niet overgaat
Wanneer je langdurig last blijft houden van kuitkrampen, ga dan niet te lang met bovenstaande middeltjes aan de slag, maar breng een bezoek aan je huisarts. Je huisarts zal onderzoeken of er lichamelijk niets ernstigs aan de hand is, wat de kuitkramp kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat mij heeft geholpen zijn magnesiumtabletten in combinatie met zink. Voldoende lichaamsbeweging en veel water drinken zorgen voor afvoer van de afvalstoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe het ontstaat is al uitgelegd. Het tekort aan magnesium is ook al genoemd, maar het kan ook zijn dat je te weinig gedronken hebt.
Zeker als de kramp ontstaat tijdens het sporten is het aan te raden meer te drinken.
Nachtelijke krampen kunnen veroorzaakt worden doordat je te veel melk drinkt. Tijdens mijn laatste zwangerschap dronk ik graag melk, maar dat werd door de huisdokter afgeraden vanwege de kramp in mijn kuiten.
Naast magnesium kun je dus ook minder melk drinken (of overschakelen op karnemelk) en meer water drinken.