Het slijm, ook wel "slaapzand" genoemd.

Het lichaam maakt traanvocht (bestaat uit: water, olie en slijmlaagje) aan om het oog vochtig te houden. Je knippert met je ogen om dit vocht te verdelen.
Als je slaapt maken de ogen geen water aan maar wel olie en het slijmlaagje, hierdoor wordt het traanvocht dikker en omdat je als je slaapt niet knippert met de ogen en het traanvocht dikker is, hoopt het vocht zich op in de hoeken van de ogen. Als je wakker wordt heb je dan een korreltje opgedroogd/slijmachtig traanvocht in de ooghoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In je ooghoeken zit een klein orgaan, de plica semilunaris (halvemaanvormige plooi). Deze scheidt continu een vet en kleverig goedje af. Stof, pollen, dode huidcellen en andere vuiltjes blijven erin zitten.

Overdag knipper je voortdurend, en wordt dat vuil met traanvocht mee via je neus afgevoerd.

Maar als je slaapt gebeurt dat niet. Dan krijg je in je ooghoeken een opeenhoping van deze afscheiding, stof en vuil. Als je wakker wordt zit dat als aankoeksel ("slaapzand") of slijm in je ooghoeken.
Amadea