Wat betekent het als je het gevoel hebt dat je lichaam continu in brandt staat?

Ik heb al ruim 2 weken een enorm gejaagd en nerveus gevoel, maar ook als ik ontspannen ben is het net of mijn lichaam in brand staat: je kan het vergelijken met een opvlieger, of met het gevoel dat je hebt als je net héél erg geschrokken bent, maar dan 10 keer zo erg. Het is niet alleen beangstigend en het verergert mijn klachten, maar ik heb het idee dat het mij ook nog eens vreselijk moe maakt, want ik ben niet vooruit te branden en knap alleen op als ik iets (kleins) gegeten heb of een power nap neem. Dit alles zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat ik niet te genieten ben, omdat ik heel graag van alles wil ondernemen, wat me niet lukt door het energiegebrek en de stress. Iemand ervaring en/of advies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
90.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebt u soms last van chronische hyperventilatie? Ik herken mezelf in wat je verteld en heb ook te kampen met stress. Het kan zijn dat je chronisch hyperventileert. Ben je er al mee naar de huisarts geweest?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben inderdaad bekend met chronische hyperventilatie, ik ben er 2 jaar geleden mee gediagnosticeerd en draag het blijkbaar al 31 jaar bij me, Ik heb er ook Mensendieck therapie voor gevolgd, maar had niet gedacht dat het nu weer de kop op kon steken (ik dacht dat ik het onder controle had). Ik ben nog niet naar de huisarts geweest, aangezien ik ergens ook wel het vermoeden had dat mijn klachten konden voortkomen uit CHV. Je antwoord geeft me toch een beetje meer bevestiging daarover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ziezo! Ik herkende mezelf hélemaal in je verhaal. Ikzelf heb ook chronische hyperventilatie. Dus zal zeker en vast daaraan liggen. Neem je medicijnen? En zijn je klachten ook zo intens? Je bent niet alleen!

Het beste antwoord

Bij de enorme lijst van symptomen bij chronische hyperventilatie staat onder andere:
- Stijfheid, spanning, druk, pijn, krampen, immobiliteit in de rug of rugspieren.
- Brandende huid, jeukende huid of gevoelloze huid.
- Brandend gevoel op de huid, op het gezicht, hals, oren, hoofdhuid of schouders.
- Chronische vermoeidheid, uitputting en super moe.
- Meer eetlust naar suiker en snoep.
- Emotioneel afgestompt, vlak, of gevoelloos.
- Vaak chagerijnig of onredelijk.
- Je hebt het gevoel alsof je onder druk staat de hele tijd.
Zo'n beetje alles wat jij beschrijft in je vraag voldoet hieraan.

Hyperventilatie is de medische term voor te diep en te snel ademhalen. Stress, inspanning, en psychische druk zijn vaak de meest voorkomende oorzaak van hyperventilatie. In een gezond lichaam wisselen de longen zuurstof en koolstofdioxide uit tussen bloed en buitenlucht. Bij hyperventilatie gebeurt deze gasuitwisseling intensiever dan normaal. De afgifte van CO2 (koolstofdioxide) kan hierdoor verhogen. Het bloed geeft dan meer CO2 af dan gewoonlijk. Hierdoor wordt men duizelig, voelt zich ijl in het hoofd, heeft tintelingen in vingers, handen, lippen. Vaak treedt hierbij pijn of drukgevoel op de borst op.
De wetenschappelijke oorzaak van hyperventilatieklachten is dus de verhoogde afgifte van CO2 door het bloed. De menselijke oorzaak is anders ademen door bewuste of onbewuste angstgevoelens.

Een eenvoudige oefening om je wat beter te voelen is: ga op bed liggen en concentreer je op een diepe buikademhaling en een heel langzame rustige manier van uitademen. Voel je buik omhoog komen en heel langzaam weer zakken.
Als je het zelf niet voor elkaar krijgt raad ik aan een cursus Alexandertechniek te volgen. Dan leer je de coördinatie van je gehele lichaam te beheersen door overbodige spierspanning los te laten. Wanneer je op die manier goed in balans bent gekomen, ben je beter bestand tegen allerlei stressfactoren. Je ademhaling zal zich verdiepen en rustiger worden.
Amadea