Hoe ontstaat een cyste in het ruggemergkanaal?

Sinds 3 maanden heb ik last van mijn rechteronderbeen: pijn, tintelingen, doof en soms kouder. Een MRI wees uit dat het ruggemergkanaal vernauwd is tgv een cyste. Ik dacht daarvoor dat het door sporten kwam (val na schaatsen en paar weken later te snel hard gaan lopen) Kan dat de oorzaak zijn? Welke oorzaken zijn er nog meer?

Ik ben gewoon benieuwd hoe een cyste daar kan ontstaan,ik vind het een enge plek, Ik weet inmiddels dat de huid van de niet natuurlijke holte wel vocht inlaat, maar niet uit. Dus alleen groter kan worden. Het idee dat het op deze plek zit, vind ik wel eng: kan uitval veroorzaken. Mocht de wc gang, of staan op tenen of hielen niet lukt, dan geldt dat als alarmbel en ga ik naar huisarts of ziekenhuis. (niet aan de orde gelukkig)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.7K
paulus811
11 jaar geleden
Ik zie net je vraag van 5 dagen geleden. Daar noem je dat je een hernia hebt. Dat is iets anders dan wat je hierboven beschrijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, huisarts, fysio en chiropractor dachten 2 maanden lang dat t een hernia was, maar zaterdag kreeg ik een MRI en ben maandag gebeld met deze uitslag. Heel attent van je, goed zeg! HEb pas over 2 weken een gesprek met de neuroloog (en week daarna met een Lyme specialist) en zit met vragen, vandaar Goeie Vraag geraadpleegd.
Toch zijn alle antwoorden op de hernia vraag ook goed om te weten, want voor mijn gevoel is het wel verwant.
Hoop dat je het niet vervelend vind..

Het beste antwoord

Is het wel een cyste? Een cyste is een soort gezwelletje (meestal goedaardig). Als ik het zo lees lijkt het meer op een ingezakte tussenwervel. De tussenwervelschijven zitten tussen je botten en zorgen voor flexibiliteit. Een tussenwervel is een zacht met een kern gevuld met een soort gel. Waarom ik denk dat het geen cyste is, is omdat deze ook kwaadaardig kan zijn en ik kan me niet voorstellen dat een neuroloog (want daar ben je waarschijnlijk geweest) dat niet zou willen uitsluiten.

Als een tussenwervel 'lek' raakt, zal de gel uit de wervel lopen, zal de wervel inzakken en daardoor uitstulpen(denk aan een spons die je indrukt, de zijkanten stulpen dan naar buiten). Die uitstulping drukt tegen de zenuwbanen in je ruggenmerg, een soort tuinslang waar de zenuwen vanuit je hersenen naar alle lichaamsdelen worden geleid. Doordat de zenuwen worden 'afgeknepen' merk je dat bijvoorbeeld in het lopen (alsof je door pap loopt), doof gevoel in de ledematen en/of moeite met plassen.

EN wat je zegt is waar, het kan op den duur uitval veroorzaken, maar ook schade toebrengen aan je ruggenmerg. En die schade is meestal onherstelbaar. Stel voor dat je een ongeluk in de auto krijgt of van de fiets valt (hoop het natuurlijk niet voor je), dan geeft die uitstulping/cyste ook een klap tegen het ruggenmerg en zenuwen, met alle risico's van dien.

Ik ben geen neuroloog, maar zou in jouw geval toch nog eens overleggen of niet aan een operatie moet worden gedacht. Het klinkt best eng, maar een vernauwing in het ruggenmerg is goed te verhelpen. Via de tussenwervel wordt de vernauwing 'geruimd' door deze weg te slijpen. Als het echt een cyste is, lijkt me dit nog eenvoudiger, maar belangrijk is waardoor de cyste ontstaat en of deze goedaardig is. Ik zeg niet dat de operatie een peulenschilletje is, maar het is al duizenden keren en meestal met succes uitgevoerd. Na de operatie ben je binnen 2 a 3 dagen weer thuis. En de eerste maanden mag je geen zware sporten als voetballen en skieën beoefenen.

Het St Franciscus Gasthuis in Rotterdam heeft twee uitstekende neurochirurgen. Mocht je dat willen, dan kun je wellicht een afspraak maken om je mri scan (nogmaals) te laten beoordelen.

beterschap!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Help is mijn eerste reactie:-/ Het woord kwaadaardig speelt ook door mijn hoofd. Ik pak zo de brief van de radioloog er even bij. Maar wel goed alvast te weten dat een second opinion mogelijk is en een goed adres. Bij cyste denk ik ook aan Lyme, in oktober heb ik ivm een kring een fikse antibiolitcumkuur gehad volgens de Iladsrichtlijnen, die meer voorschrijven dan de Nederlandse. De spirocheet die Lyme veroorzaakt is om veel redenen moeilijk te bestrijden. Hij kan vluchten voor antibioticum en een cyste aanmaken, liefst in een anaerobe omgeving.. Daarna kan hij ruim 200 ziektes nabootsen, bv hernia. Deze info heb ik van www.lymenet.nl opgezet door ervaringsdeskundigen. Over 2 (lange) weken spreek ik de neuroloog en een week later een Lymespecialist (helaas moet ik die zelf betalen, maar hij is erg goed: de patienten die bij het Radboud uitbehandeld zijn, komen bij hem)
En ondertussen google ik, zodat ik goed beslagen ten ijs kom Uit je antwoord klinkt veel kennis door, zegt dit verhaal je toevallig ook iets? In ieder geval al heel erg bedankt voor je antwoord tot nu toe, vooral ook omdat het eerlijk is en kwaadaardigheid als mogelijkheid wel noemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
diagnose radioloog:
Matig ernstige degeneratieve kanaalstenose L4/L5 en obv bijkomstige synoviale facet cyste rechts, stenosering van de (proximaal) laterale recessus L5 (axiale series ima 5 De eerste googelhit, vertaalt, levert dit op:
Synoviale cysten zijn goedaardig, met vocht gevulde blaasjes die in de facetgewrichten van de lumbale wervelkolom ontwikkelen als gevolg van degeneratie. Als groot genoeg is, kunnen deze zakken leiden tot spinale stenose - een vernauwing van het wervelkanaal, dat druk legt op de spinale zenuwen en veroorzaakt pijn. Pffff, wie weet valt t toch mee. Het idee van een second opion hou ik vast, wie weet zit er een een goede neurochirurg in t AMC. (dichterbij voor mij) Het schijnt dat het AMC nu ook veel lYme=kennis heeft. Dan zou alles samenvallen.
Nogmaals veel dank!
paulus811
11 jaar geleden
Beste Cypertje, ik ken de onzekerheid die je doormaakt uit eigen ervaring. Heb in 2009 een half jaar bijna niet kunnen lopen en had dezelfde verschijnselen die jij noemt. Allerlei onderzoeken gehad, CT scan, 3x MRI scan en ook bloedonderzoek waarbij de neuroloog je vertelt "we testen op Lyme, MS, botkanker maar meest waarschijnlijke is een hernia. Ik (de neuroloog) MOET die tests doen om die ziektes uit te sluiten voordat een vervolgbehandeling wordt gestart" "Kom over twee weken maar terug voor de uitslag" En dan beginnen inderdaad die twee zware weken, waarin door je kop maalt "als het nou eens dit is, of dat. Of zou het toch meevallen....". Mijn advies: ga niet lezen op internet. Je wordt er depri van en 'gokken' wat het kan zijn heeft geen enkele zin. Ik zou persoonlijk eerst het gesprek met de neuroloog afwachten en alleen op zijn advies naar een lymespecialist gaan. Want als het niets met Lyme te maken heeft (ik lees nergens de diagnose dat deze aandoening daar het gevolg van zou zijn) zit je daar voor niets. Dat is zonde van je tijd en geld. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. Als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doorzetten. Als je een second opinion wilt, stuur ik de naam van de arts via een PM. Ik wil zijn naam liever niet zichtbaar voor iedereen vermelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die synoviale facetcyste is absoluut niet iets om je druk over te maken. Ik probeer in eenvoudige woorden te zeggen wat er staat. Onder aan je rug is een vernauwing ontstaan als gevolg van het ouder worden ( Je bent vast geen 20 meer denk ik zo). De wervels en de zenuwwortels onder in je rug zitten elkaar in de weg omdat er geen ruimte genoeg is. Dat kan hernia-achtige verschijnselen geven maar dat hoeft niet (!) en zelfs als je die klachten hebt, ze kunnen ook weer verdwijnen ookal is je rug minder gaaf dan 30 jaar geleden. De kapsels rondom de kleine gewrichtjes in je rug zijn wat gezwollen geraakt en kennelijk is er een cyste. Dat kan gemakkelijk want die kapsels maken het glijvocht in de gewrichten aan. Kortom dit beeld zie je vaak bij degeneratieve wervelkolom klachten. Als je een rontgenfoto maakt van een willekeurige 50 plusser (of iemand die jonger is kan ook al) dan vind je zeker wel wat degeneratie bij nagenoeg iedereen. Voor lyme zou ik dus maar niet bang zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Paulus: bedankt voor je verhaal. De reden dat ik aan Lyme denk is dat ik vorig jaar oktober een lyme besmetting had. En de spirocheet die dat veroorzaakt is een meester in vermommen en verstoppen, oa maakt ie......cysten. . Verder kan ie 286 ziektes nabootsen, oa hernia.... Vandaar dat ik daar meer over wil weten. Als ik bv weet dat zulke cysten te onderscheiden zijn van zon;n synoviaal cyste, stelt me dat gerust. zeker als degene die dat weet ervaring heeft met Lyme Cysten. Dat is lang niet altijd zo. HEt is een nogal onderkende ziekte. Op Lymenet.nl is er veel over te weten.
Oa over de relatie tussen kalk/magnesium en het ontstaan van cysten.
Daarna kan ik het weer loslaten.
Daarom zal een gesprek met de Lyme specialist waar ik al eerder geweest ben, me denk ik, goed doen. Vragen, antwoorden, overleg over aanpak, loslaten. @RayHolland: goed te lezen over onschuldigheid. Ben inderdaad 50. Heb overgewicht en ben in oktober, nav die lymebesmetting, lekker gaan sporten. Bewoog altijd iets boven gemiddeld (mn fietsen en allerlei tuinwerk) Maar nu bewust zker 5 dagen een uur per dag relaxed bewogen, niet fanatiek, maar hartslag ging wel omhoog. Zwemmen, fietsen, sportschool, schaatsen. Viel daarbij een keer op mijn stuit EN ging begin maart joggen, in 8 dagen van 2,8 naar 5,5 km. Voelde me heel fit, alleen kreeg spierpijn, die niet weg ging. Hernia? nee cyste. Kan het daarrdoor gekomen zijn? Nu veroorzaakt alle sportbeweging pijn, dus sporten gaat niet meer even. Zou dat in de toekomst wel weer kunnen? Ben wel weer aan het fietsen, op E-bike. dat gaat goed.
paulus811
11 jaar geleden
cypertje, ik hoop het allerbeste voor je en hoop dat er een mogelijkheid is om die cyste (als dat het is) te verwijderen of op z'n minst te laten krimpen. Zoals gezegd ben ik 47, ben 3 jaar geleden geopereerd aan een nekhernia en sport sinds 2,5 jaar ook. Heb verder nooit iets aan sport gedaan en vind het nu zelfs leuk. Lyme is inderdaad een onderschatte ziekte. Het is moeilijk vast te stellen, vooral wanneer de klachten vaak maanden nadien ontstaan. Vaak weet de patient ook niet dat hij gebeten is door een teek, maar dat gevaar neemt de laatste jaren ook in Nederland in rap tempo toe. Ik duim voor een goeie uitslag en een goed herstel. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Paulus. Je schrijft: 2009 en verleden tijd. Betekent het dan dat het nu weer in orde is? Hoe? Wel een hele lijdensweg zo te zien, je waardeert je gezondheid pas echt goed als er wat aan de hand is, nietwaar? hoop dat het nu weer helemaal goed met je is. Kan en mag je weer sporten bijvoorbeeld, joggen?
dank voor je antwoord, kon je reacties ook maar met een plus waarderen!
paulus811
11 jaar geleden
Haha dank je. Ik heb de eerste helft van 2009 nauwelijks kunnen lopen, liep zo krom als een mannetje van 80 en na 100 meter was het op. De grootste lijdensweg bestond uit het niet weten wat het is, van onderzoek naar onderzoek gaan en iedere keer maar weer 2 of 3 weken wachten tot je een uitslag krijgt. En ook ik ging lezen op internet, dus mijn advies om dat niet te doen is wel wat misplaatst. Ook anderen gingen, hoe goed bedoeld ook, voor me meedenken en kwamen met artikelen op basis waarvan ze meenden een 'diagnose' te kunnen stellen. Ik ben natuurlijk begonnen bij de huisarts die zei dat ik maar iets moest afvallen. Ben niet veel te zwaar, maar een kilo of 10 kan ik best missen. Toen moest ik gaan sporten, maar dat ging niet. Vervolgens een vaatonderzoek, naar de neuroloog en 2 mislukte mri scans later terecht gekomen bij een centrum waar men begreep hoe je een MRI scan maakt (mocht je t nodig hebben, ga dan naar Mediferia in Amersfoort). Daarop was de nekhernia te zien, dus met de MRI onder de arm naar de neurochirurg. Vervolgens heel eigenwijs verteld hoe ik geopereerd wilde worden, namelijk via de voorkant van de hals. Deze methode wordt in Duitsland toegepast en geeft geen blijvende schade. Normaal verwijdert men de botjes achter in de nek, om zo bij het ruggenmerg te komen. Maar die botjes kunnen niet meer worden teruggeplaatst en daar had ik toch wel angst van, ondanks dat me verteld werd dat de stevigheid van de nek in takt bleef. Ik wilde en wil dat nog steeds niet geloven. Door bot weg te halen verlies je stevigheid, zo redeneer ik met m'n lekenverstand.
paulus811
11 jaar geleden
deel 2 ivm max 2500 karakters: Wat me ook bijgebleven is, is de uitleg op de operatie. "We maken een sneetje in je hals, leggen je slokdarm en luchtpijp opzij en boren dan via de tussenwervel je ruggenmerg uit". Daar ga je je natuurlijk een voorstelling bij maken die niet erg prettig is.... Maar van de operatie heb ik totaal niets gemerkt en de dag na de operatie kon ik weer springen en twee dagen later was ik thuis. Nog een maand thuis moeten blijven van de arbo arts, maar had na een week weer kunnen werken en wilde dat ook. Alleen krijgt de werkgever een flinke boete als ik dat zou doen, dus uiteindelijk maar van die ´betaalde vakantie´ genoten. Alle klachten waren in één keer verdwenen. Dat was een van de mooiste momenten in m'n leven. Maar de lijdensweg is zoals gezegd het eindeloze wachten op onderzoeken en uitslagen. Er zit meestal een of meerdere weken tussen en al die tijd loop je te strompelen. Maar met name de onzekerheid van wat de oorzaak is, is iets wat nog het meest aan me knaagde. Want woorden als ´botkanker, MS en kwaadaardig` etc. wil je echt niet graag horen. Ik heb sinds twee jaar een personal trainer (klinkt decandenter dan het is, maar als je 45 jaar niets aan sport hebt uitgegeven kijk ik op dat gebied nu niet meer op een euro) en die verzint met name oefeningen om de rug sterker te maken. Ik zou kunnen joggen, maar doe dat niet graag. Maar ik ga wel eens spinnen en heb onlangs een huis verbouwd. Geen enkel probleem. Ook urenlang wandelen kan ik van genieten, vooral omdat ik me realiseer dat het niet vanzelfsprekend is dat dat allemaal vanzelf gaat. Het is een heel verhaal geworden en ik schrijf het niet op omdat ik dat allemaal zo graag vertel (heb het er eigenlijk nooit over), maar omdat jij nu nog met de aandoening tobt hoop ik dat je je kunt voorstellen dat je met de juiste behandeling binnenkort ook weer over het dak kunt springen. sterkte! (en laat je niet gek maken door internet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Paulus, wat mooi dat het inderdaad weer zo veel beter geworden is, geeft de burger moed! Ik gebruik internet gedoseerd, laat info ook even bezonken, maar ben nu wel zo ver dat ik gerust ben: eerst wacht ik 2 gesprekken af. Hopelijk krijg ik daar antwoord op vragen of een meedenkende arts. Zo niet, dan vraag ik een second opinion in het AMC (ik denk ook aan Lyme en het AMC is sinds kort ook een Lymecentrum.
En...het is pas 1 dag, maar t lijkt of de pijn minder wordt, gisteren een uitstekende dag gehad. Of het door de normast, een niet erkend geneesmiddel dat daarom alls voedingssupplement verkocht wordt, komt, weet ik niet, maar t is wel fijn... Hopelijk blijft dat zo. Jij succes met sporten en wat joggen betreft: had ik ooit een vreselijke hekel aan, maar mbv een mp3 programma, lekkere muziek, lage doelen en een prachtige omgeving, ben ik er steeds meer van gaan genieten. Tijdens ivm merken dat je conditie verbetert, zon op je kop, vogels zien, leeg hoofd en daarna ivm een zeer voldaan gevoel. (en dalend gewicht, hiephoi) hoop enorm dat ik het , mits rustiger opbouwen dan voorheen, weer mag doen.
Dank voor je verhaal en dikke kans dat het ook anderen zal helpen:-)