Kun je voorkomen dat je verkouden wordt van airco-lucht?

Ik reis elke dag een stuk en stap in en uit twee verkoelde bussen, ben vervolgens lang binnen in een koel gebouw (behalve tijdens de lunch buiten) en ik heb nu erg last van mijn keel. Had ik dit kunnen voorkomen met dit warme weer en die koude lucht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Airco geeft een droge lucht, dit kan je keel iriteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een dergelijke vraag is al eerder op Goeievraag gesteld zie: http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/15536/airco-slecht-gezondheid

Het beste antwoord

Helaas kun jij er zelf niets aan doen.

In een airconditioner wordt warme lucht naar binnen gezogen en over een koude verdamper geleid. De warme lucht condenseert op de verdamper, waarna de gekoelde en ontvochtigde lucht naar buiten wordt geblazen. Filters zorgen ervoor dat pollen en andere verontreinigingen worden tegengehouden. Het wegvangen van pollen is een verademing voor mensen met hooikoorts.
Maar als de filters en de verdamper in de airco niet regelmatig worden onderhouden, krijgen niet alleen pollen maar ook bacteriën en schimmels er vrij spel. De luchtkwaliteit vermindert en uiteindelijk kan de airco een ziekmakend systeem worden. Daardoor kunnen mensen last krijgen van verkoudheid, keelpijn, een grieperig gevoel, geïrriteerde luchtwegen en tranende ogen.

Als de airco goed onderhouden is, kun je nog wel verkouden worden van te grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten. Door de plotse overgang van de warme buitentemperatuur naar de koude binnentemperatuur kan het rhinovirus, dat verkoudheid veroorzaakt, zich snel vermeerderen. Ons lichaam kan een verschil van vier tot zes graden niet goed opvangen.
SimonV