Heeft het zin om naar een masseur te gaan met een verrekte achillespees?

Ik heb een jaar geleden mijn achillespees verrekt en daar heb ik nu nog last van. Ik doe sinds kort oefeningen om het te verhelpen. Heeft het ook zin om mijn kuit en achillespees te laten masseren of is dat zonde van mijn geld?

3.1K

Antwoorden (1)

Wanneer de kuitspieren goed ontwikkeld zijn, dan neemt de kans op klachten van de achillespees af. Het is dus ook aan te raden spierversterkende oefeningen te doen voor de kuitspieren/achillespees.
Door de kuit te masseren kunnen de kuitspieren ontspannen en wordt de spanning op de achillespees verminderd. Daarnaast neemt de doorbloeding van de weefsels toe, waardoor de kans op spierkramp vermindert en het herstel bevorderd word.
Rekkingsoefeningen van de diepe en oppervlakkige kuitspieren verminderen de spanning op de achillespees.
De achillespees is gemakkelijk zelf te masseren. Probeer rustig de druk op te bouwen en als het pijn doet probeer dan de druk te verminderen. Het is belangrijk dat je niet te veel druk uitoefent want te veel druk kan de pees natuurlijk ook beschadigen.

Tegen het afkoelen van de pees kunnen warme, hoge sokken gedragen worden.
Zorg voor de juiste sportschoenen! Het in aan te bevelen advies te vragen van een deskundige bij de aanschaf van nieuwe sportschoenen.
Zorg voor een rustige opbouw in de training, zodat het lichaam rustig kan wennen aan de extra belasting. Zorg voor een goede afbouw van de training (cooling-down).

Dit zijn allemaal maatregelen die je zelf kunt nemen, daarvoor hoef je beslist niet naar een fysio- of sporttherapeut.

Als er echte schade aan de achillesspier is zoals een scheurtje kun je beter wel naar een arts of fysiotherapeut gaan en laten controleren welke behandeling nodig is.