Dat weet je niet altijd.
Wel als er een stuk bot naar buiten steekt, of je voelt duidelijk een oneffenheid die er niet hoort.

Maar juist omdat je het niet zeker kan weten, wordt die foto gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pijn zegt niks, aangezien bot gevoelloos is.
Het is het botvlies eromheen dat juist zoveel pijn doet wanneer dat beschadigt bij de breuk. En dan heb je er ook meestal een kneuzing omheen, het zwelt wat op, dus dat drukt er ook nog eens tegenaan.

Maar dat kan dus ook enkel een kneuzing zijn wat je voelt.
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Ja dan kan het erg pijn doen. Maar dan weet je dus nog steeds niet zeker of het gebroken of gekneusd is.
De pijn kan ook door een kneuzing veroorzaakt worden, terwijl je toch een klein scheurtje in je bot hebt. Bij twijfel kan je toch het beste even een fotootje laten maken. Dus ik zou zeggen: Ga vandaag even langs. (ik ga er vanuit dat je momenteel zelf pijn hebt, aangezien je deze vraag stelt)
Ten eerste natuurlijk als het lichaamsdeel in een rare, onnatuurlijk knik zit.
Ten tweede kan je het zien aan het feit dat je heet niet meer kan bewegen en heel erg veel pijn doet wat je zelf vast ook wel weer.
En de derde kan je het zien aan het ongeval wat er van tevoren is gebeurd al is dit natuurlijk nooit zeker te zeggen.
11 jaar geleden
Rutge
11 jaar geleden
Het een weet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al die zaken hoeven niet zo te zijn en het kan toch nog gebroken zijn. Ik ken iemand die haar enkel brak bij een fietsongelukje maar gewoon naar huis is gefietst (dacht dat het gekneusd was) en pas nadat iedereen zei dat ze toch wel even naar de dokter moest stuurde die haar voor de zekerheid door: ja hoor gebroken. Mijn zoon brak zijn onderbeen door een duw waarbij hij zijn bovenlichaam draaide en zijn been bleef staan: spiraalbreuk, hij had erg veel pijn maar het zag er helemaal niet naar uit dat het gebroken was. Toch maar wel een foto en het was mis.
Rutge
11 jaar geleden
Als ik niet de app gebruikte had ik mijn reactie verwijderd. Voor nu: ik neem mijn woorden terug en bedankt voor de reactie.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb eens mijn pols gebroken en merkte dat pas een dag later. Voelde amper pijn, was meer mijn knie die zeer deed, dikke schaafplek.
Ochtend erna merkte ik ineens dat mijn ene pols veel dikker was, en een beetje stijf.
Na rontgenfoto bleek het gebroken te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier eenzelfde verhaal: heb vijf weken met een gebroken vinger rondgelopen, want dacht dat het alleen maar gekneusd was. Toen pas maar eens naar de huisarts gegaan en doorgestuurd naar het ziekenhuis... Vinger was heel dik en pijnlijk, maar bewoog nog wel gewoon.
Rutge
11 jaar geleden
Jajaja lees mijn reactie dan ook
Als het niet op het blote oog is te zien, zoals in de antwoorden hierboven is beschreven, zijn er nog wel andere symptomen die op een breuk kunnen wijzen. Een dokter kan bij lichamelijk onderzoek vaak wel vaststellen of er (waarschijnlijk) sprake is van een breuk. Bij de plek die wordt onderzocht kan een abnormale beweeglijkheid zijn die vaak erg pijnlijk is en/of er kan een schurend - krakend geluid voelbaar en hoorbaar zijn bij het onderzoek en/of er kan de zogenoemde asdrukpijn zijn. Asdrukpijn is pijn die ontstaat als je in de lengterichting van het bot waarin een breuk zit druk uitoefent. Er zal dan toch een rontgenonderzoek plaatsvinden. Een bor hoeft niet in 2 stukken gebroken te zijn en kan nog keurig op zijn plek zitten. Er kunnen ook half gebroken botten zijn, zoals een geknakt takje dat toch nog vast zit, en er kunnen scheuren ontstaan. Dat alles is past goed te zien na rontgenonderzoek. Sommige breuken, afhankelijk van de plaats, zijn moeilijk van buitenaf te zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
het woordje "bor"moet zijn: "bot" excuses.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een breuk(je) in de lengterichting is ook mogelijk...