Wie heeft er verstand van (kamer)planten ?

Ik wil z.s.m. weten wat er aan de hand is hier bij mij thuis. (vandaar,dat deze vraag op 4 dagen staat) Afgelopen week ,kocht ik een mooie (kamer)plant bij een tuincentrum. Stom genoeg heb ik het kaartje ,met de beschrijving van deze plant niet mee genomen. Het is een geheel groene plant. Vrij hoge stelen. Mooie grote bladeren waarvan de randen donkerder zijn en de rest van het blad lichter groen gekleurd. We hebben 'm een leuke plek gegeven namelijk plusminus 1 meter naast mij op het telefoontafeltje,achter de telefoon. Sinds gisteravond,nadat ik 'm water gaf, lijkt het alsof ik een soort jeuk krijg,vooral op mijn armen. Wat is er aan de hand ? Mogelijk een (onbekende) allergie ? En zo ja ,weggooien,naar buiten in de tuin zetten ?

Ik zal mocht het nodig zijn een foto plaatsen.

Toegevoegd na 56 minuten:
Reacties brachten mij op het goede spoor,heb op die naam gezocht en vond deze plant. (dieffenbachia ..en nog wat ) Hier lijkt het wel erg veel op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Naam: Dieffenbachia maculata-hybriden
Dieffenbachia seguine

Familie: Araceae

Standplaats: Geen volle zon of direct zonlicht, maar wel veel licht. Kan ook in halfschaduw. Een plaats in de volle zon geeft aanleiding tot bladverkleuring, -vergeling.
Zomer en winter kamertemperatuur (22-25°C). Vermijd temperaturen beneden 15°C.
Tocht en sterke temperatuurschommelingen vermijden.
Grote temperatuurschommelingen en teveel vocht zorgen niet alleen voor bladvergeling maar kunnen ook wortelsterfte en verrotting tot gevolg hebben.

Water: Houd de potgrond vochtig, vooral in de groeiperiode, maar vermijd teveel water.
Zorg dat teveel aan water steeds kan wegvloeien. Natte voeten vermijden. Regelmatig nevelen om droge lucht te vermijden.
Geef kalkarm water op kamertemperatuur.

Algemeen: Dieffenbachia groeit in de natuur in het noordelijke deel van Zuid-Amerika en in Centraal-Amerika. Het is een tropische plant die vooral bekend staat als bladplant. Er zijn diverse cultivars verkrijgbaar met fraai gekleurde bladeren.
Hoewel het niet de sterkste kamerplant is, is hij populair en staat bekend omwille van zijn lucht-zuiverende eigenschappen.
De plant bloeit zelden als kamerplant. Het is een onopvallende bloei. Het nadeel van een bloeiende Dieffenbachia is dat de groei stilvalt.

Goed om weten:
•De plant dankt zijn naam aan Dhr Dieffenbach die hoofdtuinman van Schonbrunn was in Wenen in 1830.
•Uit onderzoek is gebleken dat Dieffenbachia een luchtzuiverende plant is. Daarom is hij geschikt voor gebruik in kantoren en schoolgebouwen.

Opgelet:De hele plant is giftig. Men vermoedt dat calciumoxalaat-kristallen, die in het sap zitten de slijmvliezen beschadigen.
Vermijd contact met het plantensap.

Tip: Regelmatig benevelen bij een kamertemperatuur van 20°C. Gebruik gedistilleerd water of regenwater.

Voor de handel splitst men de Dieffenbachia op in 3 types:
•Kleinbladige cultivars: Camilla, Compacta,Carina
•Grootbladige cultivars: Tropic Snow, Tropic Jewel,
Tropic Luna, Super Tropic,
Lemon Tropic
•Tussensoorten: Subliem, Exellent, Kikki, Vesuvius,
Etna, Green Magic, White Flame,
Reflector, White Etna

Meer info : Dieffenbachia 'Reflector'

Kenmerken:
Bladplant
Gemakkelijk
Bijsluiter voor kamerplanten
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"De Dieffenbachia heeft enkele onaangename eigenschappen, die mits enige voorzichtigheid niet nadelig hoeven te zijn. De bladeren en stengels bevatten een giftig sap waarvan men behoorlijk ziek wordt wanneer het ingenomen wordt omdat het sterk irriteert en zelfs verlamt. Ze bezitten tevens calciumoxalaatkristallen, die scherp zijn als glassplinters en bij het kauwen in het zachte tongvlees snijden. Aan haar verlammende werking ontleende de plant haar bijnaam ´schoonmoederplant´ of ´dovemansriet´. Ze lijkt immers uitstekend geschikt om praatzieke personen – zeg maar tijdelijk - het zwijgen op te leggen."
http://www.tuinkrant.com/artikel/huiskamer-let-kinderen-fraai-gekleurde-maar-giftige-dieffenbachia

Bij (vooral intensief) contact met de bladeren kun je een allergische huidreactie krijgen (misschien door het versjouwen van de plant naar huis?).
Zorg dat de plant ergens staat waar je 'm niet aanraakt, en er niet langs kunt strijken (bij het telefoon opnemen bijvoorbeeld), en geef water met een gieter met een tuit die lang genoeg is.
Vermoedelijk heb je dan nergens last van. Als het niet over gaat: de plant buiten zetten en kijken of het dan wel over gaat - als dat het geval is zou ik 'm inderdaad wegdoen of weggeven aan iemand die niet zo gevoelig is voor deze plant.