welke spier of pees voel ik in de knie als ik de trap op of af ga?

Al meer dan een jaar voel ik mijn knie heel erg als ik bijvoorbeeld fiets, of de trap op of af ga. Ik heb een stram en stijf gevoel in de knie, maar op de röntgenfoto kunnen ze niet zien waar het vandaan komt. Het zit achter de knieschijven in beide knieën. Ik ben 58 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik voel het in beide knieën dus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als het achter de knieschijf zit, lijkt het me geen pees of spier te zijn. Die zitten ergens anders. Achter de knieschijf zit het kniegewricht zelf, met (onder meer) twee min of meer cirkelvormige stukjes kraakbeen (de buitenste en de binnenste meniscus). Zie foto. Die dienen als een soort 'houdertjes' voor de twee knobbels van het dijbeen. Verder zitten er in het gewricht twee kruisbanden, die (samen met de banden aan de buitenkant van het gewricht) voor stabiliteit én flexibiliteit zorgen. Zie foto.
En ten slotte zijn de uiteinden van de beenderen bedekt met kraakbeen.

Als je pijn hebt bij het trap op- en aflopen, klinkt het naar mijn idee het meeste als een probleem met de menisci en/of het kraakbeen. Als het probleem echt niet op foto's en scans te zien is, kunnen ze tegenwoordig kijken met een scoopje, een dun buisje dat door een klein sneetje in het lichaam (in dit geval het kniegewricht) wordt gebracht. Zie bron.

Eventuele rafeltjes aan de menisci kunnen dan meteen worden verwijderd. Als het om slijtage van het kraakbeen gaat, zijn er weer andere behandelmogelijkheden, zoals (als het erg wordt) vervanging van het kniegewricht door een kunstknie. Een steriele* ontsteking kan eventueel behandeld worden met bepaalde geneesmiddelen.

* Een steriele ontsteking is een ontsteking die niet veroorzaakt wordt door een ziekteverwekker zoals een virus of een bacterie. Zo'n ontsteking kan bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De genoemde klachten aan beide knieën bij het traplopen, zijn suspect voor artrose. Ik weet niet of trap af meer problemen geeft dan erop, maar gelet op het feit dat je het aan beide knieeen hebt, lijkt artrose een rol te (kunnen) spelen. Als je ook klachten hebt vlak na het opstaan, moeilijk op je knieën kunt zitten, de knieën ook s nachts wel eens pijnlijk en of warm zijn, dan is artrose nog waarschijnlijker.