Waarom stotter ik niet/veel minder wanneer ik fluister?

Soms/vrij regelmatig, als ik te snel en te enthousiast iets wil zeggen, struikel ik over m'n woorden en stotter ik dus. Zeer vervelend. Maar nou merkte mijn vriend op dat ik niet stotter als ik fluister.
Hoe kan dit..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Je let dan goed op je woorden. Omdat je erg zacht wil praten. Als je enthousiast en hard praat let je er niet op. Dan vind je dat iedereen het mag horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je je ademhaling dan anders gebruikt. Ik denk dat je dan langzamer spreekt en je daarom je ademhaling beter onder controle hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Bestevaer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yupz, goed antwoord, om dezelfde reden stotteren mensen ook niet als ze zingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wist ik, daarom dacht ik dus dat het met fluisteren net zo was. Tnx voor de plus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de + khepput!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !!! veel mensen weten dit niet maar het is erg logisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, zal ik dan ook maar een '+' geven? --> +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poeh hey...nog ff en ik ga naast mn schoenen lopen....
Dankjullie wel allemaal! (Bloos)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij fluisteren en zingen worden niet alleen de "spraakspieren" anders gebruikt, maar is ook de emotionele situatie anders: immers bij zingen staat de tekst vast en bij fluisteren richt je je duidelijk maar op één - of op enkele personen.
Overigens zijn er enkele gevallen bekend van mensen die ook bij het zingen stotteren.
De vraag waarom iemand in sommige situaties stottert - en in andere situaties niet - kan niet algemeen beantwoord worden. Daarvoor is het nodig dat degene die stottert inzicht krijgt in zijn 'persoonlijkheid', in wat het stotteren tijdens de kinderjaren op gang heeft gebracht en welke factoren het stotteren in het hier-en-nu in stand houden.
Wanneer je praat, gebruik je ontzettend veel spieren. die spieren zitten in je buik, longen, middenrif, strottenhoofd, stembanden, mond, tong, lippen en je kaak.
Al die spieren moeten met elkaar samenwerken en sommige mensen kunnen die spieren niet onder controle hebben als het ware. De ene spier werkt te snel en de ander weer te langzaam en zo ontstaat stotteren.

Als je fluistert gebruik je minder spieren en is er vaak minder spanning. Dit is dus de reden dat je niet stotterd asl je fluistert, want dan kan je de spieren wel onder controle houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt al dat je de neiging hebt te snel te spreken. Technisch gezien is stotteren het gevolg van een coordinatie-probleem bij het aansturen van de spieren die je gebruikt bij het spreken. Er moeten zo'n 150 spieren met elkaar samenwerken - en daarbij gaat het soms mis. Vergelijk het met twee transportbanden die samenkomen in een fabriek. De ene band die voor het spreektechnische gedeelte zorgt komt een fractie van een seconde te laat aan bij de band die de emotionele lading van wat je wilt zeggen aanvoert.
Een stottertherapeut kan je een techniek leren om jezelf wat meer tijd te gunnen in dat proces.
Echter, voor veel mensen die stotteren blijkt deze vorm van symptoombestrijding helaas niet toereikend om het probleem blijvend op te lossen.

Medisch gezien is stotteren een psycho-somatische aandoening. Stotteren heeft vanaf de vroege jeugdjaren een grote impact (gehad) op het leven en het is gewenst om met hulp van een therapeut op zoek te gaan naar (psychische) factoren vanuit je ontwikkeling, die het stotteren in stand houden. Die factoren zijn voor iedereen die stottert anders en daarom bestaat er ook géén therapie die voor iedereen geschikt is.
Ikzelf en mijn vrouw hebben beiden een stotterverleden. Als je op de onderstaande link klikt kun je meer lezen over stotteren en over hoe wij dat in ons leven hebben aangepakt. http://sites.google.com/site/stotteren/