Waardoor krijg hè aften (blaasjes) ??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Reddie
6 jaar geleden
Als je blaasje in de mond krijgt, en er is geen oorzaak aan te wijzen, dan worden dat aften genoemd.
Oorzaak dus (per definitie) onbekend.
Behandeling onbekend.

Antwoorden (3)

De oorzaak van aften of R.O.U. (recidiverende orale ulceraties) is nog niet duidelijk. Er is een aantal predisponerende factoren, zoals letsel van de mond, stoppen met roken, angst en stress, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen (bijvoorbeeld benzoëzuur), hormonale veranderingen ten gevolge van de menstruele cyclus.

Predisponeren betekent ontvankelijk maken. Onder invloed van de genoemde factoren is de kans op het krijgen van aften dus groter dan normaal.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Volgens mij kunnen een vitaminetekort, en ook een slecht passend kunstgebit oorzaak zijn. Vreemd dat wikipedia dat niet vermeldt...
Antoni
6 jaar geleden
Het staat je vrij om de informatie op de pagina aan te vullen! Dat geldt trouwens voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ook een leuke:
Er zijn er die baat hebben bij tandpasta met veel fluoride, fluoride wordt echter ook als oorzaak genoemd.
SimonV
6 jaar geleden
Het is een fabel dat aften ontstaan bij een gebrek aan vitamines. Onderzoeken hierover spreken elkaar in ieder geval tegen. Gebruik een middel, bijvoorbeeld Zendium tandpasta, dat een beschermend laagje over de aft legt. Hierdoor vermindert de pijn en kan het wondje genezen.
Je moet er natuurlijk wel bij kunnen, dat wordt vaak vergeten...

https://www.leef.nl/kennisbank/aften/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor een groot deel maakt Zendium tandpasta het erger.
SimonV
6 jaar geleden
@Jackd
Interessant! Waarom? Bij mij helpt het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat aften meerdere oorzaken hebben, wat voor de een werkt kan juist een nadeel zijn voor een ander, maar zover ik weet is dat verder onbekend.
SimonV
6 jaar geleden
@Jackd
Maar waarom zou Zendium het voor een groot deel erger kunnen maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Komt niet speciaal door Zendium. fluoride wordt gelinkt met aften.
Om het "makkelijk" te maken, fluoride is er ook in meerdere soorten. Vroeger zat er (voor zover ik weet) veel fluoride in Zendium, nu een normale hoeveelheid. (moest ik even opzoeken) Maar er zijn meerdere stoffen in tandpasta die met aften gelinkt worden. O.a. schuimmiddelen. Van tandpasta wisselen kan dus verschil maken, maar dat kan aan meerdere dingen liggen, dus veel wijzer wordt je er vaak niet van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik stip aften altijd aan met Parodontax tandpasta, de originele dan, helpt prima! Overigens krijg ik aften door het eten van paprika chips en katjang pedis pinda's, kortom hete kruiden.
SimonV
6 jaar geleden
Door contact met "irriterende" stoffen wordt een aft volgens mij pijnlijker.
De aft afdekken met een filmlaagje helpt. Zoals tandpasta, "Aftweg" (adviseerde tandarts), Visense, etc.
Probleem vind ik wel dat het vaak een geklieder is om het spul op de juiste plaats aan te brengen (indien al mogelijk), waarna de rest in je mond blijft hangen, wat een vieze smaak ten gevolge heeft. Daarnaast spoel ik soms met kamillethee. Zuivert je speeksel, gok ik, waardoor minder aft-irritatie en pijn ontstaat.
Maar de duur van een aft verandert er helaas m.i. nooit door... http://forum.fok.nl/topic/468854/2/25 https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=82&t=61808&start=20
SimonV
6 jaar geleden
Zie overigens ook: https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/120666/onstaat-afte-waardoor https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/60584/kleine-blaasjes-tong-bevinden https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/voeding/vraag/270660/aften-fruit-eet-duidden-vitamine
Ik had ze mijn hele leven al, vrij vaak. Ik blijk een glutenintelorentie te hebben. Nu ik geen gluten meer eet, heb ik ze al anderhalf jaar niet meer gehad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Je zou het een keer kunnen provoceren om het zeker te weten.
Op die manier ken ik iemand die na stoppen met alle vormen van zuivel ineens aften vrij is. (en het twee keer getest heeft)
Volgens de huisarts is hier een virus schuldig aan. Je raakt dat virus nooit meer kwijt en het zal altijd opspelen als je wat minder weerbaar bent. Je kunt het aanstippen met borax-glycerine. Volgens mij heeft de apotheek een pasklaar middel om het aan te stippen. Zorg voor een goede conditie, dat helpt al heel veel om de uitbraak tegen te houden.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Een virus kan je niet aanstippen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Ook dit klopt, herpes simplex virus is één van de oorzaken.
Ivana
6 jaar geleden
Het virus stip je niet aan, maar de daardoor ontstane blaasjes verdrogen bij aanstippen en zijn niet meer pijnlijk.
SimonV
6 jaar geleden
Het aanstippen van de aften met het ouderwetse boraxglycerine kan in verband met de mogelijke giftigheid van borax (vooral bij kleine kinderen) niet meer worden aanbevolen. http://www.menselijk-lichaam.com/medicijnen/middelen-tegen-keelpijn/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Borax is minder giftig dan keukenzout.
Ivana
6 jaar geleden
@Jackd. Gelukkig, anders heb ik meer dan 25 jaar vergiftiging van de mensheid op mijn geweten.
Verkocht borax-glyzerine voor dit doel in de drogisterij. :)
SimonV
6 jaar geleden
In 1979 werd het nog als giftig beschouwd.
https://www.ntvg.nl/artikelen/geen-plaats-meer-voor-boraxglycerine-bij-de-mondverzorging Klaarblijkelijk zijn ze van inzicht veranderd. Het wordt nog steeds verkocht, je kunt gerust slapen. ;-).
Wikipedia meldt:
"In combinatie met glycerine (borax-glycerine) wordt natriumtetraboraat gebruikt als antiseptisch middel, vooral bij ontstekingen in de mond (aanstippen). Het is vrij verkrijgbaar bij de drogist." https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumtetraboraat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij kleine kinderen de mond vol smeren zou ik dan ook afraden.
(net als dat je kleine kinderen geen hand vol zout laat eten.)
Een aft aanstippen: geen probleem.