hoe lang mag je last hebben van een flinke bloeduitstorting in je been?

ongeveer een maand geleden ben ik gevallen met mijn been tussen een stalen deur op een schip. Mijn hele onderbeen is opgezwollen en nog steeds pijnlijk. Als ik een tijdje heb gestaan is het nog dikker en s'avonds erg pijnlijk. Het is nu dan niet zo heftig meer als in het begin, maar heb nog nooit gehad dat zoiets zo lang pijnlijk bleef.
Volgens de hospik zou het binnen 2 weken een stuk beter zijn. Maar heb er nog elke dag last van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
110.1K
Amadea
11 jaar geleden
Leg je been 's avonds en 's nachts hoog. Doe bijvoorbeeld een opgerolde badhanddoek onder je matras zodat het voeteneinde hoger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik steeds en het helpt ook wel iets.

Het beste antwoord

Als de blauwe plek weg is, dan kan er binnen in het weefsel nog altijd een hele hoop bloed opgehoopt zijn. Je voelt dat als een harde schijf. Door de bloeding in het weefsel is de terugloop van het bloed, de afvoer dus, ook wat verminderd, zodat er eerder het dik worden van het been zal ontstaan.
Vooral bij statische belasting zoals veel staan. De beste remedie is wel blijven bewegen en niet overdrijven daarmee.
Gewoon een beetje lopen en niet dwars door de pijn heen lopen als het serieus erger wordt. Als er ook een zwelling in het scheenbeen is, dan heb je eveneens een bloeduitstoring onder het botvlies. Ook dat verdwijnt. Er kan echter een kalkachtig restant ontstaan zodat je blijvend een soort bobbel voelt. De pijn zal wel verdwijnen. Achteraf gezien had de bloeduitstorting misschien ontlast moeten worden gezien de ernst. Het is een ingreep waarbij het overtollige bloed wordt weggehaald. Mochten de klachten niet verdwijnen en zeker als je een koudere voet krijgt, of een verkleuring van been of voet, dan naar de dokter gaan. Ook als de huid warm gespannen en glanzend is, naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet best, want mijn voet tintelt wel vaak en voelt iets kouder aan zo nu en dan. Omdat ik net 2 dagen in bed had gelegen met griep merkte ik dat de zwelling stukken minder was geworden. Dus het valt nu meteen op dat het dikker wordt, als ik alleen even boodschappen heb gedaan of zoiets. Ook een stekende pijn en het gloeit weer helemaal.
Ik ga toch weer even een afspraak maken bij de dokter. Iedereen trouwens bedankt voor de reacties tot nu toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet goed. Ik hoop niet dat je een traumatische trombose hebt. Mogelijk komen de verschijnselen door te veel druk op de terugvoerende bloedvaten. Laat het even weten. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dokter zei inderdaad dat het over gaat door te bewegen. Lang erop staan is niet goed, maar lopen weer wel. Vooral het scheenbeen heeft lange tijd herstel nodig. Kan wel maanden duren op die plaats. Maar hij valt er nog niet af gelukkig. Uiteindelijk dacht ie dat fysiotherapie iets kan doen om het bloed weg te krijgen.. Het valt dus wel mee blijkbaar.

Andere antwoorden (2)

Als het een hele grote plek was zou je wel eens heel lang last kunnen hebben, dat blauwe is van bloed dat tussen de weefsels is gekomen en dat moet ontkleuren en opgeruimd worden. Is het een beetje is het zo gepiept maar als het veel is duurt het lang.

De wiki zegt erover: enkele dagen tot weken. Dus die twee weken zijn mogelijk wat optimisch geweest.

Wat kan helpen is insmeren met arniflor (raar groen zalfje), dat helpt ook zwellingen verminderen.
Als je ook een bult op je scheenbeen hebt, heb je mogelijk vocht onder het botvlies en dat blijft maanden dit en pijnlijk (maar is niet blauw).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat blauwe is nu idd wel weg, alleen een grote harde plek op/in mijn kuitspieren en op mijn scheenbeen is het geheel dik van mijn knie tot mijn enkel en niet blauw dus. Als ik ook maar even iets doe als boodschappen van 30 min. hooguit, dan is het weer dikker en pijnlijker.
Omdat ik een staand beroep heb en veel moet lopen op mijn werk is het na 1 dag weer net zo dik als vlak na het ongeluk.
Summo
11 jaar geleden
ik ben niet medisch geschoold, dus ik durf daar eigenlijk niks over te zeggen, laat er anders toch nog eens een dokter naar kijken dat je geen oedeem of zoiets aan het ontwikkelen bent, het zal wel niet maar je kunt het beter uitsluiten lijkt me.
sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de pijn binnenkort niet genoeg afzakt dan laat ik zeker de dokter er even naar kijken. het ziet er wel zo uit als oedeem, maar als ik het ontlast en er genoeg mee omhoog zit, dan is het na een dag al veel minder dik.
Dit kan 6 tot 12 weken in beslag nemen. Het vicht en de afvalstoffen van de bloeduitstorting moeten woden geresorbeerd en de zwelling veroorzaakt de pijn.
Bronnen: