Een gewoonte doorbreken is altijd lastig. Het helpt vaak om a) een sterk voornemen te hebben om het niet meer te doen, b) je omgeving te vragen je erop te wijzen wanneer vervalt in je oude gewoonte en c) je patronen om te gooien.

Soms helpt het om een andere gewoonte ergens voor in de plaats te zetten, maar de vraag is of je daarmee bereikt wat je wilt. Met het omgooien van je patronen bedoel ik dat je voorkomt dat je in het gewoontepatroon komt waarin je normaal gesproken je vingers knakt. Als je bijvoorbeeld altijd je vingers knakt terwijl je je uitrekt, helpt het om je op een andere manier uit te gaan rekken, zodat je niet op het punt komt waarop de gewoonte bijna vanzelf gaat.

Met knakken van je vingers rek je elke keer het gewricht een beetje op. Als je al knakt, kun je dat beter doen met gebogen of rechte vingers, en niet met overstrekte vingers. Het geluid is het gas dat ontsnapt uit je gewrichtsholte, waar dit zich heeft opgehoopt. Het geeft bij sommige tijdelijk een gevoel van opluchting, waardoor je het vaker gaat doen. Als je dan niet knakt, krijg je een gevoel van stijfheid of stamheid, waardoor je het idee hebt dat je 'moet' knakken. Dit wordt echter erger naarmate je vaker knakt, en het zal ook vanzelf minder worden als je niet meer knakt. Toch stug volhouden dus.