hoe komt het dat je wang zwelt als je een tandvleesontsteking hebt?

ik heb een ontsteking aan kies 7, en neem antibiotica en een ontstekingsremmer.
Nu had ik plots een hard wang, en die werd steeds dikker. Ik ben onmiddellijk de ochtend na de nacht waarin de symptomen begonnen, naar de tandarts gestapt en kreeg medicatie. Woensdag gaat de tand eruit.
Nu is mijn tandvlees al goed afgezwollen, en mijn wang wordt ook terug dunner. Er blijft nog wel een harde plek in zitten maar ik neem de medicatie pas sinds gisteren, dus...
Ik vraag me nu alleen maar af hoe het kan dat een wang harder en dikker wordt als je een ontsteking op je tandvlees hebt. die kies hangt toch niet aan je wang.

Het beste antwoord

Een ontsteking ontstaat doordat bacteriën dicht bij de zachte kern van een tand of kies komen. Dit kan al komen door een gaatje. Dit merk je in het begin niet, hooguit de betroffen tand/kies kan gevoelig zijn bij aanraking. Het kan het begin van een ontsteking zijn, die door een moment van iets minder weerstand van chronisch naar acuut kan omslaan. Het aantal bacteriën zal snel gaan groeien en het aantal bacteriën dat zich bij de wortelpunt verzamelt neemt snel toe.

Het lichaam zal hierop reageren door meer bloed naar de plek te sturen, omdat het immuunsysteem automatisch erop is ingesteld ze te lijf te gaan.
Door de toename van bloed in dit gedeelte, wordt het slijmvlies van de kaak dikker en zet het langzaam op. Indien dit proces doorgaat, kan ook de aangrenzende wang of lip dikker worden. Dit geeft pijn en een drukkend gevoel.

In die tijd zal zich rond de wortelpunt al vaak een verzameling van bacteriën en hun afvalproducten hebben aangezameld en uiteindelijk kan hier dan pus ontstaan in de kaak. De pus kan zich verspreiden en zo kan er een abces ontstaan. De tandarts zal er dan voor zorgen dat het pus weer weg kan vloeien en in dat geval is er vaak een wortelkanaal behandeling nodig, het hoeft echter bij jou niet het geval te zijn, als je tenminste elke keer regelmatig hebt laten controleren.
amc