Wat kan de oorzaak zijn van extreme vermoeidheidheid?

Een stukje voor info:
Ik ben 25 jaar, heb ADHD, studeer aan de universiteit en feest met enige regelmaat.
Een maand geleden was ik jarig. Dat weekend heb ik een avond flink gedronken en wat cocaine gebruikt. De week erna begon ik met frisse moet aan de studie en ben ik 4 dagen in de bieb geweest, heb ik veel koffie gedronken en heb ik 3 keer gefitnessed. Dat weekend heb ik rustig aan gedaan.
De dinsdag na dat weekend voelde ik me ineens erg moe en duizelig. Geen idee waarom. Die avond had ik een feestje waarop ik veel heb gedronken en mdma heb gebruikt. De dag erna was ik vroeg uit de veren en heb ik hard gestudeerd. En koffie gedronken. De dag erna (vrijdag) had ik weer een feestje waarop ik stevig heb gedronken en geblowd. Die zaterdag voelde ik me prima en voor de rest het weekend rustig aan gedaan. Die zondag was ik aan het werk en voelde ik me kortademig en vermoeid. De hele week die erop volgde was ik moe, duizelig en had ik hoofdpijn (niet heel extreem). Die vrijdag ben ik wel gaan feesten, flink gedronken en geblowd.
De week die volgde op dat weekend werd ik steeds vermoeider en heb ik eigenlijk weinig uit kunnen voeren. Toch heb ik die vrijdag een avond stevig gedronken en cocaine gebruikt, ik heb drie uur geslapen die nacht. Op zaterdag was ik erg moe maar voelde ik me niet heel slecht. De zondag daarna was ik erg moe en had ik een ziekig gevoel. Dit is eigenlijk blijven hangen en lijkt niet minder te worden. Ik ben ontzettend moe. Wat kan de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je gedraagt je nog teveel puberaal als je reeds 25 jaar bent en nog leeft volgens je beschreven gedrag. Stop er snel mee, zo niet kom je in een negatieve spiraal terecht.
Je zal je er zeker lichamelijk en psychisch beter door voelen.
Ik begrijp niet dat je als universiteitsstudent dat zelf niet beseft.
Raadpleeg zeker een arts; hij zal je kunnen helpen!
Ritsuka
8 jaar geleden
je hebt een weekend gefeest met drinken en cocaïne.
week erna veel koffie en 3x gesport
toen nog eens een avond met weer veel drinken en mdma en koffie
dag erna blowen en drinken
later nog weer eens feesten, drinken en blowen
nog weer eens drinken, cocaïne in combinatie met weinig slaap wat denk je zelf als je dit zo samengevat ziet?
Ritsuka
8 jaar geleden
Als ik je vragen geschiedenis zo zie ben je al een tijdje zo bezig.
Heb je in de tussentijd al hulp gezocht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer zeker! En die therapie heb ik positief afgesloten. Het is voor mij lastig te bevatten dat deze levensstijl op mijn leeftijd een dergelijk heftige vermoeidheid kan veroorzaken waar ik nu mee te kampen heb. Ik leef al een tijd op die manier en heb het nog nooit zo erg gehad. En als je dit zo leest klinkt het natuurlijk ontzettend heftig. Maar ik eet voor de rest bijna altijd erg gezond, ga op tijd naar bed en sport regelmatig. In het weekend laat ik me dan nogal eens gaan, net als leeftijdsgenoten die nergens last van hebben. Vandaar dat ik deze malaise en vermoeidheid niet snap.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is een redenatie in de trant van "een vriendje heeft nergens last van, dus is het erg raar dat ik wel last heb". Zo kan ik er ook wel een paar verzinnen:
"een vriendje is topskiër geworden, dus is het erg raar dat ik nauwelijks kan skiën".
"een vriendje heeft enorme hoogtevrees, dus is het erg raar dat ik daar geen last van heb".
Enzovoort. Mensen zijn nu eenmaal verschillend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Extreme vermoeidheid?
Je kan veel zeggen, maar dat is dit niet.
Of zijn ze de drugs bij je op bed komen brengen? Als je dat echt zou hebben kom je de deur niet eens uit.
Dit noemen we anders:
http://www.encyclo.nl/begrip/lamlendig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitwerking van je leefstijl wordt voelbaar. Goed zo! Het lichaam geeft je aan dat er grenzen overschreven worden. Het is aan jou om hier naar te luisteren en gevolg aan te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Extreme vermoeidheid is iets wat totaal levens verlammend werkt.
Denk daarbij aan terminale patiënten, zware chemokuren, ernstige slapeloosheid, dat soort dingen. Tijd voor een reality check?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit is extreme vermoeidheid in de zin dat het iets is dat vrij plotseling opkwam en dat een enorm verschil is met kort geleden. De reden lijkt me overigens wel duidelijk: een te lang volgehouden niet vol te houden leefstijl, met te lang achtereen te weinig rust- en herstelmomenten. De "klap" kan ineens komen, zoals bij jou. Dat gebeurt meestal - vergelijk het met de burn-out die sommigen meemaken. De "klap" zou trouwens ook geleidelijk kunnen komen, zoals de overtraindheid waar sommige sporters tegenaan lopen. Bij jou is de "klap" nogal plotseling gekomen. Kennelijk is dit de eerste keer dat je dit meemaakt. Ik zou zeggen: zie het als een leermomentje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik word er al dodelijk vermoeid als ik het lees . Zie je zelf het patroon niet ? Drugs laten je reserves ( mis ) gebruiken . Daarna heb je een herstelperiode nodig . Luister naar je lichaam neem meer rust .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja dit klinkt plausibel allemaal. Maar geloof me: dit is vermoeidheid die mijn leven enigszins plat legt. Ik slaap iedere nacht 9 a 10 uur en wordt gebroken wakker. Na 4 uur op te zijn ben ik weer gesloopt en slaap ik met gemak een uur. Ik heb een zwaar hoofd, ben erg duizelig en mijn lichaam voelt zwak. Het leven met wekelijks alcohol en soms drugs is vast zwaar voor het lichaam, maar zou ik me dan nu niet iets beter moeten gaan voelen? Ik kom hslemaal nergens toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, wordt het dan niet eens tijd om er wat aan te doen!?
Bijvoorbeeld je door een professional na te laten 'kijken' of te laten onderzoeken? Het begint er een beetje op te lijken dat je een excuus zoekt om je "tijdsbesteding" te rechtvaardigen. Maar nogmaals, het is je jouw (vrije) keuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker dat je 25 bent? 't zou goed zijn om eens minstens 3 maanden "normaal" te leven. Geen alcohol, geen drugs, weinig suiker en geen nachten doorhalen.
Op tijd op, doen wat je moet doen, op tijd naar bed, gezond eten en voldoende bewegen. Tussentijds eens advies vragen bij de huisarts zou niet onverstandig zijn. En niet je "vrije leventje als student" rechtvaardigen met wat dan ook. Je lichaam en geest lijken toch waarschuwing na waarschuwing te geven. Je kunt ze een tijdje negeren, maar dat zou niet slim zijn... Bewijs maar eens dat je geen losgeslagen tiener meer bent, en je zult je veel beter voelen daarna ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.dumpert.nl/mediabase/6685886/bfa86de6/gozer_eet_een_maand_lang_geen_suikers_en_drinkt_geen_alcohol.html
Vanaf 5:30 de uitkomst.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed gezegd, jodokus52!

Antwoorden (1)

Hoi mede ADHD-er,
Je bent jezelf keihard aan het opbranden. De laatste tijd heb je het erg gezellig gehad met al je feestjes en zelfmedicatie in de vorm van drugs, koffie en alcohol. Zoals je misschien wel weet hebben ADHD-ers niet de filters die de doorsnee mens wel tot zijn beschikking heeft. Alles komt binnen: belangrijk of onbelangrijk, relevant of niet, duizend en een gedachten die aan andere gedachten gekoppeld zijn, geluiden, geuren ect dit in combinatie met de drukke tijd die je achter de rug hebt én je studie kan ervoor zorgen dat je overprikkeld raakt en oververmoeid bent. Probeer wat rust in je drukke schema te plannen zodat je je weer wat kunt opladen. Je zult je levensstijl vast nog wel even vol kunnen houden gezien je leeftijd, maar er komt zeker een tijd dat je beter voor jezelf moet proberen te zorgen. Vooral als je je studie wilt volbrengen. Ik weet niet of je ooit een ADHD traject gevolgd hebt waarin je geleerd wordt met de voor en nadelen van onze "bedrading" om te gaan. Bij Psyq hebben ze geweldige groepsbijeenkomsten waar je het beste uit je ADHD leert te halen, mét of zonder medicatie. Zelf ben ik helaas pas op mijn 43e getest op ADHD waardoor mijn leven grotendeels aan mij voorbij gegaan is terwijl ik als een kip zonder kop van de ene naar de andere prikkel aan het rennen was. Het zou zo zonde zijn als jij over pakweg twintig jaar ook op een onvervuld leven moet terug kijken. ..s